به گزارش CNN فارسی کمیسیون ارتباطات فدرال (اف‌سی‌سی) در ۲۶ اکتبر متفقاً به ممنوعیت فعالیت‌های شعبه آمریکاییِ یک شرکت مخابراتی دولتی و پیشرو چینی در این کشور رأی داد.

چاینا تلکام آمریکا (China Telecom Americas) یکی از زیرمجموعه‌های شرکت چاینا تلکام، پس از دو دهه فعالیت در ایالات متحده،۶۰ روز فرصت دارد تا ارائه خدمات خود را متوقف کند.

اف‌سی‌سی با نتیجه ۴-۰ به لغو مجوز چاینا تلکام آمریکا برای ارائه خدمات داخلی و بین‌المللی در ایالات متحده رأی داد. مقام ناظر مربوطه گفت که این شرکت «در معرض بهره‌برداری، نفوذ و کنترل دولت چین است» و «به احتمال زیاد» از دستورات پکن پیروی می‌کند.

این تصمیم به پایان بیش از یک سال نظارت دقیق ایالات متحده بر این شرکت مخابرات چینی منجر شد که در آوریل گذشته در دوره ترامپ آغاز شده بود، زمانی که وزارت دادگستری و سایر سازمان‌های فدرال از اف‌سی‌سی خواستند تا فعالیت‌های چاینا تلکام را در ایالات متحده ممنوع کند.

وزارت دادگستری در آن زمان دریافته بود که چاینا تلکام اظهارات نادرستی در مورد محل بایگانی پرونده‌های ایالات متحده ارائه کرده است که سؤالاتی را در مورد اینکه چه کسی به آن سوابق دسترسی داشته است، به وجود آورده بود. وزارت دادگستری همچنین گفت که این شرکت اظهارات عمومی نادرستی را در مورد اقدامات امنیت سایبری خود ارائه کرده است و نگرانی‌هایی را در مورد رعایت قوانین امنیت سایبری و حریم خصوصی آمریکا توسط این شرکت ایجاد کرده است.

در ماه مارس، اف‌سی‌سی اقداماتی را برای لغو مجوز سه شرکت مخابراتی چینی دیگر که تحت نظارت دولت هستند صورت داد؛ شرکت‌های مانند چاینا یونیکام آمریکا (China Unicom Americas)، پسیفیک نِتورکس (Pacific Networks) و کام‌نت (ComNet)، شرکت وابسته‌ و تحت مالکیت آن. اف‌سی‌سی همچنین گفت که این شرکت‌ها «در این مرحله نتوانسته‌اند نگرانی‌های جدی را» در خصوص مجوزهای خود در ایالات متحده «برطرف کنند».

اف‌سی‌سی در روز سه‌شنبه تأکید کرد که دولت بر چاینا تلکام مالکیت دارد که به مقامات پکن فرصتی برای «دسترسی، ذخیره، ایجاد اختلال یا مسیریابی نادرست در خصوص ارتباطات ایالات متحده می‌دهد، که به نوبه خود، به آن‌ها این امکان را می‌دهد که در جاسوسی و سایر فعالیت‌های زیان‌بار علیه ایالات متحده مشارکت کنند».

این سازمان گفت که چاینا تلکام آمریکا در رفتار خود نسبت به این کمیسیون و سایر سازمان‌های ایالات متحده «فقدان صراحت، قابلیت اعتماد و اعتبار را نشان داده است که ابتدایی‌ترین سطح اعتماد را از بین می‌برد».

این مقام ناظر همچنین، چاینا تلکام آمریکا را به نقض دو مورد از شرایط پنج‌گانه‌ ضمانت‌نامه‌ای که در سال ۲۰۰۷ به دولت ایالات متحده داده شد، متهم کرد که برای ادامه فعالیت در این کشور باید آن‌ها را رعایت می‌کرد.

برِندان کار، عضو کمیسیون اف‌سی‌سی، گفت که از پایان دادن به این پرونده خوشحال است اما اشاره کرد که باید اقدامات بیشتری صورت گیرد.

اپک تایمز با چاینا تلکام تماس گرفته است اما تا زمان انتشار این اخبار هیچ پاسخی دریافت نکرده است.

دیدگاهتان را بنویسید