به گزارش CNN فارسی، دیدار سرگئی لاوروف و دیمیترو کولِبا، وزیران خارجه روسیه و اوکراین، روز پنجشنبه ۱۹ اسفند در ترکیه و به میزبانی وزیر خارجه این کشور برگزار شد.

وزیر خارجه اوکراین پس از این نشست گفت فهرست خواسته‌های لاوروف به معنای تسلیم اوکراین بود و پیشرفتی درباره آتش‌بس نیز حاصل نشد.

او با اشاره به اینکه حرف کلی لاوروف این بود که حمله مسکو تا زمانی که اوکراین خواسته‌اش را برآورده کند ادامه خواهد یافت گفت: روسیه شاهد تسلیم اوکراین نخواهد بود.

وزیر خارجه اوکراین همچنین با تاکید بر اینکه روسیه باید سربازانش را از تاسیسات هسته‌ای و گازی خارج کند گفت لاوروف موضوع امنیت اتمی و مذاکرات سه‌جانبه را مطرح کرد.

سرگئی لاوروف نیز پس از این نشست گفت عملیات نظامی در اوکراین طبق برنامه پیش می‌رود و روسیه در این بحران «دوام خواهد آورد».

او همچنین با تاکید دوباره بر اینکه اوکراین باید بی‌طرف باشد گفت غرب اوکراین را وادار به انتخاب بین روسیه و غرب کرد و باعث این درگیری شد.

لاوروف گفت: ما با دیدگاه‌هایی تازه‌تر درباره جهان و بدون توهم درباره غرب از این بحران خارج خواهیم شد.

در تحولی دیگر، روز پنجشنبه مقام‌های اوکراین خبر دادند که تلاشی جدید برای ایجاد گذرگاه‌های امن و خروج غیرنظامیان از هفت شهر، از جمله ماریوپل، آغاز شده است.

به گفته ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین، روز چهارشنبه دست‌کم ۳۵ هزار شهروند غیرنظامی از شهرهای محاصره شده این کشور خارج شدند.

از سوی دیگر واکنش‌ها به بمباران یک زایشگاه و بیمارستان کودکان در شهر ماریوپل ادامه دارد و همزمان با محکومیت گسترده جهانی، روسیه نقش داشتن در آن را تکذیب کرد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه بمباران بیمارستان توسط نیروهای این کشور را تکذیب کرد و آن را «تروریسم اطلاع‌رسانی» خواند. با این حال سخنگوی کرملین گفت در این باره اطلاعاتی از نیروهای روس در اوکراین درخواست خواهد شد.

بمباران و تخریب زایشگاه و بیمارستان کودکان ماریوپل روز چهارشنبه روی داد و شمار دقیق قربانیان آن هنوز نامشخص است؛ خبرگزاری رویترز از ۱۷ مصدوم در این بمباران خبر داده اما شبکه بی‌بی‌سی به نقل از معاون شهردار ماریوپل از سه کشته، از جمله یک کودک، خبر داده است.

روز پنجشنبه همچنین بریتانیا هفت تن از ثروتمندان نزدیک به پوتین، از جمله رومن آبراموویچ، را به فهرست تحریم‌های خود افزود.

آبراموویچ، میلیاردر روس- اسرائیلی و مالک باشگاه چلسی، رومن آبراموویچ پیشتر اعلام کرده بود که مدیریت این باشگاه را به متولیان بنیاد خیریه چلسی واگذار می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید