به گزارش CNN فارسی، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) روز پنجشنبه اعلام کرد قیمت جهانی مواد غذایی در سال ۲۰۲۱ با جهش ۲۸ درصدی به بالاترین سطح خود در یک دهه گذشته رسید و امیدها برای بازگشت به شرایط باثبات در سال جاری بسیار اندک است.

شاخص قیمت مواد غذایی سازمان خواربار و کشاورزی (FAO) که قیمت و میزان تولید مواد غذایی در سطح جهان را مورد بررسی قرار می دهد، در سال ۲۰۲۱ به طور میانگین ۱۲۵.۷ واحد بود که از میزان ۱۳۱.۹ در سال ۲۰۱۱ نیز بیشتر است.

شاخص ماهانه در ماه دسامبر اندکی کاهش یافت، اما در چهار ماه متوالی پیش از آن سیر صعودی داشت که نشان دهنده کاهش تولید و تقاضای در سال گذشته بود.

افزایش قیمت مواد غذایی به رشد تورم کمک کرده است. با توجه به اینکه وضعیت اقتصادی بین المللی پس از بحران کرونا بهبود می‌یابد، فائو هشدار داد که قیمت‌های بالاتر موادغذایی، جمعیت فقیر را در کشورهای متکی به واردات در معرض خطر قرار می‌دهد.

عبدالرضا عباسیان، اقتصاددان ارشد فائو در این باره گفت: «در حالی که انتظار می‌رود افزایش قیمت ها باعث افزایش تولید شوند، اما هزینه بالای نهاده‌ها، همه‌گیری جهانی کرونا و شرایط آب و هوایی نامطمئن‌، خوش‌بینی برای بازگشت به شرایط باثبات‌تر بازار در سال ۲۰۲۲ را کاهش داده است.»

افزایش قیمت کود که ناشی از افزایش قیمت انرژی است، هزینه نهاده هایی که توسط کشاورزان برای تولید محصولات استفاده می کنند را افزایش داده است. در همین راستا، تردیدها در مورد چشم انداز میزان برداشت سال آینده نیز، افزایش یافته است.

این سازمان در اطلاعیه ماهانه خود اعلام کرد، در ماه دسامبر ۲۰۲۱، قیمت کلیه مواد غذایی به جز محصولات لبنی کاهش یافت و روغن های گیاهی و شکر نیز به میزان قابل توجهی کاهش قیمت داشتند.

در گزارش فائو همچنین به کاهش تقاضا و نگرانی‌ها در مورد تأثیر سویه جدید اومیکرون  و کاهش برداشت گندم در نیمکره جنوبی اشاره شده است.

با این حال، در مجموع همه شاخص کل سال ۲۰۲۱ افزایش شدیدی را نشان دادند و شاخص قیمت روغن نباتی فائو به رکورد بالایی رسید.

معاملات آتی محصولات کشاورزی و بازارهای دانه های روغنی در آغاز سال ۲۰۲۲ به دلیل خشکسالی در آمریکای جنوبی و سیل در مالزی تحت تاثیر قرار گرفتند.

فائو اعلام کرده است که قیمت لبنیات به دلیل کاهش تولید شیر در غرب اروپا و اقیانوسیه به روند افزایش قیمت اخیر خود در دسامبر ادامه خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید