گرانی گوشت دلایلی دارد. با توجه به شرایط ویژه ای که امسال رقم خورد مانند خشک سالی و کم بارشی در سال زراعی آبی، دام داران به دلیل کمبود علوفه در مرتع با بحران بسیار جدی رو به رو شدند که این امر در کنار کاهش و گرانی نهاده ، طی ماه های گذشته کار را به جایی رساند که دام های مولد و حتی آبستن راهی کشتارگاه ها شدند که این موضوع به دلیل آسیب جدی به صنعت دامپروری ، قابلیت جبران ندارد.

مجتبی عالی ، مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور قیمت تمام شده هر کیلو شیر خام را هشت هزار و پانصد تومان اعلام کرد و گفت:: الان متوسط قیمت خرید هر کیلو شیرخام از دامدار چهار هزار و پانصد تا شش هزار تومان است که این گونه دامداران در فروش شیر با زیان بزرگی رو به ور هستند.

مجتبی عالی ، قیمت هر کیلو دام زنده را چهل و پنج تا پنجاه هزار تومان اعلام کرد و ادامه داد : با وجود آنکه قیمت تمام شده هر کیلو گوساله زنده هشتاد هزار تومان است، اما به طور متوسط ، پنجاه هزار تومان از دامدار خریداری می شود. این در حالی است که هر کیلو گوشت با نرخ صد و شصت هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد.

وی افزود : در حال حاضر حداکثر سی درصد نهاده با نرخ مصوب و هفتاد درصد بازار سیاه تامین می شود که این موضوع هزینه تولید را به شدت افزایش می دهد.

منصور پوریان ، رییس شورای تامین کنندگان دام کشور ، قیمت آخر هر کیلو دام بدون حساب سود دام دار و هزینه‌ های جانبی را بالای پنجاه و پنج هزار تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر هر کیلو دام سبک و سنگین با نرخ کمتر از پنجاه هزار تومان عرضه می‌شود، در حالی که قیمت گوشت در بازار بیشتر از صد و پنجاه هزار تومان است که این قیمت‌ ها به هیچ عنوان منطقی نمی باشد.

پوریان‌ متوسط قیمت کنونی دام در سطح کشور را پنجاه هزار تومان اعلام کرد و افزود: بر این اساس قیمت منطقی هر کیلو گوشت خالص گوساله نر ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تومان و بره ۱۴۵ هزار تومان است که متاسفانه به دلیل سودجویی عوامل واسطه و دلال، اختلاف قیمت درب دامداری تا بازار خرده فروشی همیشه بالا است.

باید دید در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد و قیمت گوشت ، صعودی بالا خواهد رفت یا ثابت خواهد بود و یا حتی کاهش خواهد یافت؟!

دیدگاهتان را بنویسید