قدیمی ترین کشورهای جهان
به گزارش CNN فارسی، در طول هزاره ها ملت ها و کشورهای بی شماری پدید آمده اند و در سالنامه تاریخ ناپدید شده اند اما برخی از این کشورها همچنان باقی مانده اند. نمی توان با اطمینان کامل گفت که کدام کشورها قدیمی ترین کشورها هستند اما در اینجا ۱۰ مورد از قدیمی ترین آنها ذکر شده است.

یونان
یونان همانطور که می دانیم مدتهاست در مسائل بزرگ نقشی ندارد اما تمدن یونانی اساساً معنی کلمه باستان را به جهان آموخت.

اولین تمدن های پیشرفته اروپا در حدود ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد در یونان پدیدار شد و آتن اولین سیستم دموکراتیک جهان را در ۵۰۸ قبل از میلاد معرفی کرد. یونانی باستان هنوز برای انگلیسی زبانان جدید قابل فهم تر از انگلیسی قدیم برای انگلیسی زبانان است و لحظات متعددی در تاریخ یونان به دانش و زندگی عمومی غربی راه یافته است – برای مثال المپیک باستانی یا نبرد در ماراتن که الهام بخش مسافت پیموده شده در مسابقه راه دور مدرن امروزی بود.

چین
چین یکی از مهد های بزرگ تمدن همیشه متحد بوده است. اولین سلسله شانگ که از قرن هفدهم تا یازدهم پیش از میلاد حکومت می کرد – و زمانی تصور می شد که کاملاً افسانه ای است – اخیراً با حفاری ها و کشف بقایای شهرک های عصر مفرغ تقویت شده است. این اولین سلسله ای بود که دارای سیستم نوشتاری بود که جَد مستقیم خط چینی امروزی است.

سلسله هان که از ۲۰۶ پیش از میلاد تا ۲۲۰ پس از میلاد ادامه داشت اتحادیه چین را تقویت کرد و پایه و اساس عناصر فرهنگی مانند کنفوسیوس را که امروزه هنوز در چین اهمیت دارند بنیان نهاد.

کشور پرتغال
در حالی که تاریخ تأسیس ۱۱۳۹ دقیقاً پرتغال را در ردیف تمدن های باستانی قرار نمی دهد اما به دلیل ثبات مرزهای آن شایسته جایگاهی در این لیست است.

از آنجا که بقیه اروپا از طریق مرزهای در حال تغییر با پادشاهان مختلف، امپراتوری ها، جمهوری ها و دموکراسی های مردمی شناخته می شد پرتغال چنین نبوده است. در صورت نیاز به دلیل متقاعد کننده تر؛ این کشور همچنین در خط مقدم عصر کشف قرار داشت. اگرچه آن زمان امپریالیستی بود و برای جوامع بومی آسیب بود اما در ایجاد دنیایی که امروز می شناسیم کمک شایانی کرد.

فرانسه
آیا بنیانگذاری فرانسه را به تقسیم امپراتوری روم مقدس شارلمانی به سه قسمت در ۸۴۳ میلادی باز می گردانید یا یا به سلطنت رسیدن پادشاه کلوویس در سال ۴۸۱ میلادی، نمی توان انکار کرد که این کشور به مدت طولانی وجود داشته است.

در حالی که برای قرن ها نظام فئودالی قدرت بیشتری را به رعایا نسبت به پادشاه بخشید،(پیروزی دوک نرماندی بر انگلستان در ۱۰۶۶ نمونه کامل آن است) اشراف هنوز (حداقل اسمی) تابع سلطنت فرانسه بودند و پایه و اساس یک دولت را که تاکنون زنده مانده است ، پایه گذاری کردند.

ارمنستان
ارمنستان همانند قوم یهود ملتی است که به عنوان مهاجر بزرگ شناخته می شود. با این وجود ارمنیان در بیشتر ۲۶۰۰ سال گذشته دارای کشور بوده اند. اولین بار ارمنستان در قرن ششم قبل از میلاد ذکر شده است. ایروان که اکنون پایتخت ارمنستان است در سال ۷۸۲ پیش از میلاد تاسیس شد.

ارامنه اولین کسانی بودند که مسیحیت را به عنوان یک دین دولتی در سال ۳۰۱ میلادی رسما پذیرفتند، هنوز به کلیسای حواری ارمنی خود پایبند هستند. علاوه بر مهاجرت شباهت ناگوار دیگری که ارمنی ها با یهودیان دارند نسل کشی بود که به دست امپراتوری عثمانی در سال های ۱۹۱۵-۱۷ علیه آنها انجام شد.

ژاپن
طبق افسانه ها ژاپن ادعا می کند که در ۶۶۰ پیش از میلاد توسط امپراتور جیممو تاسیس شده است. با این حال یک وقایع نگاری چینی وجود ژاپن در قرن سوم میلادی را تایید می کند که هنوز به این کشور قدرت ماندن جدی به عنوان یکی از قدیمی ترین کشورها را می دهد.

بودیسم به زودی در ژاپن گسترش یافت و این ملت در قرن هشتم در حال توسعه سنت ادبی بود که در نگارش داستان جنجی در اوایل قرن یازدهم میلادی به اوج خود رسید. دوره ای که این پیشرفت را تجربه کرد، دوره هیان است که همچنین بسیاری از ویژگی های فرهنگی دیگر ژاپن ظاهر شد که هنوز ژاپن امروز را تعریف می کند.

ایران
اگرچه ایران در آغاز قرن شانزدهم مجدداً متحد شد اما این کشور دارای تاریخ تمدنی طولانی تری نسبت به تقریباً هر جای جهان است. ایلامی های عصر برنز جزء اولین کسانی بودند که در هزاره سوم قبل از میلاد خط میخی را توسعه دادند و گروههای اولیه ایرانی در هزاره دوم قبل از میلاد در منطقه بودند.

امپراتوری هخامنشیان که مربوط به سالهای ۵۵۰-۳۳۰ پیش از میلاد است ، بزرگترین امپراتوری جهان بود.

سان مارینو
سان مارینو سومین کشور کوچک در اروپا مطمئناً به دلایل مختلف در این لیست منحصر به فرد قرار دارد. با این حال این کشور بدون شک یکی از قدیمی ترین کشورهای جهان است زیرا در سال ۳۰۱ قبل از میلاد تاسیس شد.

مارینوس سنگ تراش که سرانجام قدیس شد از خانه اش در کرواسی کنونی به دلیل آزار و اذیت به دلیل اعتقادات مسیحی فرار کرد و این کشور را به عنوان جمهوری تاسیس کرد. اساسنامه ۱۶۰۰ آن که به عنوان یک قانون اساسی عملا در کشوری عمل می کند که به طور رسمی آن را ندارد، اولین سند از این دست در جهان بود.

اتیوپی
برخی از قدیمی ترین فسیل های انسان های اولیه در اتیوپی پیدا شده است. این کشور از هزاره دوم قبل از میلاد پادشاهی های مختلفی داشته است. نکته مهم این است که اتیوپی تنها کشور آفریقایی بود که هرگز توسط یک کشور اروپایی مستعمره نشد زیرا آنها توانستند همه نیروهای متجاوز را شکست دهند.

اتیوپی همیشه یک کشور بسیار متنوع و چند قومی بوده است و این امر به دین آن نیز کشیده شده است. پادشاهی آکسوم یکی از اولین کشورهایی بود که بعد از ارمنستان مسیحیت را پذیرفت اما اسلام و یهودیت نیز قرن هاست که در آنجا با هم ارتباط دارند.

مصر
اگرچه مصر باستان به عنوان یک فرهنگ شباهت های بسیار کمی با مصر امروزی دارد ، اما اولین فرهنگ هایی که شبیه سلسله های اولیه مصر بودند از هزاره ششم قبل از میلاد شروع به شکل گیری کردند.

هیروگلیف های مصری دومین سیستم نوشتاری قدیمی جهان پس از خط میخی در حدود ۳۲۰۰ قبل از میلاد ظاهر شد و پادشاه منس اولین پادشاهی متحد را در حدود ۳۱۵۰ قبل از میلاد تشکیل داد.

مصر سی سلسله بعد مصر ابتدا تحت سلطه ایران و سپس یونان قرار گرفت. به زودی تحت حاکمیت خلافت اسلامی قرار گرفت و از آن زمان به بعد اکثریت مسلمان باقی ماند.

دیدگاهتان را بنویسید