ساعت ۱۱ شب به وقت دمشق ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ (۱۹ اوت ۲۰۲۱)، موشک های کروز دلیله شلیک‌شده توسط جنگنده‌های ضربتی اف-۱۶آی سوفا (F-16I Sufa) به چندین هدف در نزدیکی دمشق و حمص برخورد کردند. جنگنده‌های شرکت‌کننده در این عملیات بر فراز لبنان پرواز کرده و از حریم هوایی این کشور جهت شلیک موشک‌هایشان به سمت سوریه استفاده کردند.

بر اساس فیلم‌های تهیه‌شده توسط مردم محلی در شرق بیروت، چهار فروند جنگنده در این حمله شرکت داشتند. جنگنده‌هایی که به‌احتمال‌زیاد متعلق به اسکادران ۱۰۷ «شوالیه‌های دم نارنجی» نیروی هوایی اسرائیل مستقر در پایگاه هوایی هاتزِریم در جنوب اسرائیل است. خلبانان و افسران کاربر تسلیحات هواپیماهای جنگنده اف-۱۶آی این اسکادران سال‌هاست که حملات هوایی در فواصل دور و در عمق خاک دشمن را به انجام رسانده‌اند و به همین دلیل با توجه به اهمیت این عملیات و موقعیت مکانی اهداف در خاک سوریه برای انجام آن انتخاب شدند.

رتش سوریه در جنوب روستای دیر عطیه که مورد بهره‌برداری سپاه قدس قرار دارد و همچنین یک هدف نامشخص در نزدیکی حمص.

فیلم‌های منتشرشده در فضای مجازی نشان‌دهنده شلیک موشک‌های زمین به هوای نیروی دفاع هوایی ارتش سوریه به سمت موشک‌های کروز اسرائیلی است. موشک‌هایی که عمدتاً در عملکرد خود جهت مورد هدف قرار دادن موشک‌های اسرائیلی موفق نبودند و درنتیجه آن نیروی هوایی اسرائیل موفق شد اهداف این عملیات را با موفقیت مورد اصابت قرار دهد. سند موفقیت آن‌ها نیز فیلم‌های منتشرشده در فضای مجازی است که نشان می‌دهد آتش‌سوزی شدید در محل اصابت موشک‌ها رخ داده است.

جنگنده‌های نیروی هوایی اسرائیل با پرواز در ارتفاع پست بر فراز لبنان از دید رادارهای هشدار زودهنگاه هوا برد نیروی دفاع هوایی ارتش عربی سوریه پنهان‌اند. امری که به غافلگیری سایت‌های پدافند موشکی نیروی دفاع هوایی ارتش عربی سوریه کمک می‌کند. جهت شلیک موشک‌های کروز و هوا به سطح، جنگنده‌های اسرائیلی نیاز دارند تا خود را به ارتفاعی بالاتر از رشته کوه قلمون برسانند. در مدت زمان کوتاهی که در ارتفاع بالا هستند در معرض خطر سامانه‌های پدافند موشکی برد بلند چون اس-۳۰۰پی اِم-۲ (S-300PM-2) و اس-۲۰۰وی ئی (S-200VE) سوریه قرار دارند و به همین دلیل، افسر کنترل کننده سامانه‌های تسلیحات هواپیما وظیفه مقابله با خطر موشک‌های این سامانه‌ها را از طریق اجرای عملیات جنگ الکترونیک بر عهده دارد.

دیدگاهتان را بنویسید