هرچند که نمی توان گفت همه ی مشاوران املاکو مسکن تخلف انجام می دهند اما افرادی نیز هستند که از خالی کردن جیب مستاجران ابایی ندارند. طبق آخرین ابلاغیه ی سازمان صنعت و معدن و تجارت,حق کمیسیون در قراردادهای اجاره برابر با نیم‌درصد مبلغ رهن و یک‌چهارم اجاره در مدت زمان یک ‌ماه از هر دو طرف معامله باید محاسبه شود ,همچنین ۹درصد مالیات ارزش‌افزوده باید بر این مبلغ اضافه و پرداخت شود. این مبلغ قسمتی از حقوق دولتی درنظر گرفته می شود و نباید درآمد مشاور املاک محسوب ‌شود.اگر تخلفی در این زمینه انجام بگیرد و طرف معامله از بنگاه دار شکایتی را در این زمینه تنظیم کنند باید طبق قانون جریمه بنگاه دار تخلف کننده علاوه بر بازگرداندن کامل پول مشتری, مبلغی معادل ۴ برابر پول معامله شده را به مشتری بپردازد و علاوه بر این امکان پلمپ شدن بنگاه توسط مسیولان نیز وجود دارد.

مشتری ها آگاه باشند!

برای انجام هر معامله قوانینی وجود دارد که حتما باید قبل از انجام معامله توسط طرفین خوانده شود سپس امضا انجام شود.

مصطفی‌قلی‌خسروی طبق مصاحبه ای اعلام کرد که:راه های متفاوتی برای جلوگیری تخلف و برخورد با متخلفین در معاملات مسکن وجود دارد اما بهترین و کم‌هزینه‌ترین راه, آگاهی بخشی عمومی است تا افراد را نسبت به حق و حقوق خودشان آگاه کنیم.

قوانین فسخ معامله!

طبق مصوبه ی رییس اتحادیه ی مشاوران املاک اگر معامله ای به امضای طرفین رسیده باشد پس معامه گر حق ندارد به تنهایی معامله را فسخ کند, اگر مستاجری با چنین تخلفی رو به رو شد میتواند شکایتی را تنظیم کند و این تخلف را گزارش کند. از طرفی دیگر اگر قرارداد فقط با توافق ضمنی و یا  بدون امضای یکی از طرف‌های معامله نوشته شده باشد می توان آن را فسخ کرد و این کار قانونی تلقی می شود.

با توجه به شرایط فعلی در بازار املاک بهترین کار از طرف مشاوران املاک درک مستاجران و کمک به آن هاست.

دیدگاهتان را بنویسید