به گزارش CNN فارسی، نمایشگاه جهانی دوبی ۲۰۲۰ در اکتبر سال گذشته بالاخره در پی تاخیری که ویروس کرونا باعثش شده ‏بود آغاز شد. طی شش ماه برگزاری این نمایشگاه، میلیون‌ها نفر از سراسر جهان در آن شرکت و از ‏غرفه‌های ۱۹۱ کشور بازدید کرده‌اند؛‌ رویدادی که خود از نشانه‌های جان گرفتن دوباره جهان سفر و ‏گردشگری در پی دنیاگیری کرونا است. /فلسطین

دوبی ۲۰۲۰ رویدادی تاریخی برای منطقه ما است: اولین بار است که «نمایشگاه جهانی» که از سال ‏‏۱۸۵۱ تا کنون برگزار شده است به خاورمیانه می‌آید؛ البته نمایشگاه‌های موضوعی کوچک‌تر دو بار در ‏دهه ۱۹۵۰ در اسرائیل برگزار شدند، اما برگزاری نمایشگاه بزرگ جهانی در خاورمیانه سابقه نداشته ‏است. این رویداد در زمانی صورت می‌گیرد که تحولات سال‌های اخیر باعث شده است که امکان ‏حضور غرفه‌ها یا پاویون‌های تمام کشورهای اصلی خاورمیانه در دوبی فراهم شود: از اسرائیل تا ‏فلسطین؛ و از ایران تا سوریه. ‏

در آخرین روزهای برگزاری نمایشگاه دوبی ۲۰۲۰ به آن سر می‌زنند تا ‏پوششی جامع از آن ارائه دهند. من نیز در بخشی از این تلاش، در چهار مقاله به توصیف چهار پاویون ‏از کشورهای خاورمیانه پرداخته‌ام: عربستان سعودی، امارات متحده عربی، فلسطین، و اسرائیل.‏

در میان ۱۹۱ کشور حاضر در نمایشگاه کمتر کشوری است که نام کامل و رسمی کشورش را بر سر در پاویون نوشته باشد؛ هدف دولت‌ها این است که بیشتر «کشور» را عرضه کنند تا «نظام» یا «دولت»، و تمرکز را بر فرهنگ و اجتماع بگذارند تا سیاست. همین است که حتی حکومت ایران هم عبارت «جمهوری اسلامی» را که در سازمان ملل متحد همیشه روی پلاکاردهای جلوی نام نمایندگان ایران می‌آید در بالای پاویون نیاورده است. طرفه اما این‌ که شاید تنها دولت عضو سازمان ملل متحد که دارای حداقل‌های دولت‌داری (یعنی قابلیت اعمال حق حاکمیت) نیست، در بالای پاویون خود از این عبارت استفاده کرده است:‌ «دولت فلسطین.»

این اتفاقی نیست. قصه هویت ملی فلسطین که در صد سال اخیر شکل گرفته است، بر مبنای همین خواست و آرزوی دیرین بوده است:‌ تشکیل دولت. امروزه جامعه جهانی و تقریبا تمام کشورهای جهان‌ از خواست تشکیل کشور و دولت مستقل به رهبری «سازمان آزادی‌بخش فلسطین»‌ (ساف) حمایت می‌کنند و قریب ۱۴۰ کشور به اضافه سازمان ملل متحد «دولت فلسطین» را به همین نام به رسمیت می‌شناسند و معتقدند که حق تشکیل دولت مستقل در سرزمین‌های کرانه غربی رود اردن و نوار غزه و بیت‌المقدس شرقی دارد؛ اما در عمل، این سرزمین‌ها هنوز در اشغال اسرائیل است و فلسطینی‌ها همچنان به دنبال راهی برای رسیدن به خواست دیرین خودند.

اما هویت ملی فلسطین در این سال‌های طولانی اشغال و آوارگی برای مردمانش از میان نرفته است که هیچ، بی‌اغراق می‌توان گفت از قوی‌ترین‌ها در جهان عرب است؛ در این سال‌ها، فلسطینی‌ها اگر به استقلال کامل دست نیافته‌اند، توانسته‌اند هویت خود را چنان استوار کنند که نه‌تنها در بین مردمانی که تحت لوای تشکیلات خودگردان فلسطین زندگی می‌کنند، بلکه بین صدها هزار آواره فلسطینی در اردوگاه‌های لبنان و اردن و سوریه و مهاجران فلسطینی از کپنهاگ تا آتلانتا نیز پا بگیرد.

در پاویون یا غرفه «دولت فلسطین» نیز رد پای این هویت ملی استوار را می‌بینیم. بیرون در به زبان‌های گوناگون به مردم خوشامدگویی شده است. از جمله به فارسی نوشته‌اند «به فلسطین خوش آمدید». داخل که می‌شویم، خانم راهنما معرفی را شروع می‌کند و جلوه‌های هنر فلسطینی از همان آغاز پیدا است: مثلا با لباس خودش که دوخت زیبای فلسطینی موسوم به «تطریز» دارد.

اما فرق این پاویون با شاید تمام پاویون‌های دیگر در این است که از همان ابتدا حرف‌های خانم راهنما در معرفی، رنگی از خواب و رویا دارد تا واقعیت. مطابق رسم نمایشگاه، او مستقیما نه حرفی از عالم سیاست می‌زند، نه از اسرائیل، نه از اشغال. اما از همان ابتدا می‌گوید: «این تصاویر بیت‌المقدس است. بیت‌المقدس پایتخت فلسطین است.» در مورد هر کشوری اعلام پایتخت امری معمولی است، اما اینجا بیان آرزویی است که با واقعیت فاصله بسیاری دارد.

پس از معرفی خانم راهنما، فیلمی می‌بینیم که در آن اذان مسجد اقصی و صدای کلیساهای مسیحیان فلسطینی را می‌شنویم. معلوم است که تلاش بسیاری شده تا فلسطین تنها «مسلمان» معرفی نشود و بر اهمیت هویت مسیحیان آن نیز تاکید شود. در فیلم‌ها و عکس‌ها، هم قبه صخره را می‌بینیم هم کلیساهای بیت‌ لحم، شهر فلسطینی مکان تولد عیسی مسیح و محل رژه سالیانه نوجوانان مسیحی فلسطینی را.

دیدگاهتان را بنویسید