به گزارش CNN فارسی عارف علوی، رئیس‌جمهوری پاکستان با پیشنهاد عمران‌خان، نخست وزیر این کشور موافقت و دستور انحلال پارلمان را صادر کرد.

وزیر اطلاع رسانی پاکستان اعلام کرد، انتخابات پارلمانی طی ۹۰ روز آینده برگزار خواهد شد.

خبرگزاری «رویترز» نیز لحظاتی پیش گزارش کرد که درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام پذیرفته شده است.

پارلمان پاکستان، یکشنبه ۳ آوریل، از لغو جلسه رای‌گیری برای سلب اعتماد از عمران خان نخست وزیر این کشور خبر داد.

پیش از لغو جلسه رای گیری برای سلب اعتماد از عمران خان، ده‌ها نفر به دعوت عمران خان، پیش از نشست پارلمان پاکستان که قرار بود امروز برگزار شود، به خیابان‌های کراچی، دومین شهر بزرگ پاکستان آمدند تا مانع سرنگونی دولت نخست وزیر کنونی این کشور شوند.

اپوزیسیون متحد پاکستان در جلسه پارلمان طرحی را برای سلب اعتماد از عمران خان ارائه داده بود.

منابع پاکستانی می‌گویند در صورت متحد ماندن اپوزیسیون علیه عمران خان انتظار می‌رود که او قادر نباشد آرای لازم (۱۷۲ رای) برای باقی ماندن بر مسند قدرت را کسب کند.

روز گذشته عمران خان از هواداران خود خواست تا پیش از تشکیل جلسه پارلمان برای رای گیری درباره موضوع سلب اعتماد از او به خیابان‌ها بیایند و به صورت مسالمت‌آمیز به آنچه که او به عنوان «توطئه» خارج از پاکستان برای برکناری او توصیف کرد، تظاهرات کنند.

رویترز گزارش داد که نیروهای پلیس و نیروهای امنیتی پاکستان بامداد امروز یکشنبه به طور گسترده در خیابان‌های اسلام آباد پایتخت این کشور مستقر شده‌اند.

نخست وزیر پاکستان طرح رای‌گیری درباره سلب اعتماد از او را بی‌اعتبار دانسته و آن را به توطئه‌ای خارجی برای برکناری وی از قدرت تلقی کرد.

دخالت در امور پاکستان

عمران خان، طی یک برنامه‌ تلویزیونی در پاسخ به سوالات تلفنی بینندگان، ضمن پاسخ به برخی از هواداران خود گفت: «من از شما می‌خواهم که برای یک پاکستان مستقل و آزاد تظاهرات کنید».

او با تاکید بر اینکه آمریکا به‌طور آشکار در امور کشورش مداخله می‌کند، گفت: «تلاش برای عزل وی از قدرت تلاشی برای تغییر رژیم در پاکستان است که با حمایت آمریکا صورت می‌گیرد».

در همین حال، وزارت اطلاعات پاکستان نسبت به هر گونه خرابکاری و هدف قرار دادن اماکن دولتی یا مراکز مخالفان پس از فراخواندن هواداران عمران خان به تظاهرات هشدار داد.

رسانه‌های محلی پاکستان گزارش دادند که عمران خان پیامی را از سفیر اسلام آباد در واشینگتن دریافت کرده که به نظر مسئولان در ایالات متحده، مناسبات دو کشور در صورت خروج عمران خان از سمت نخست‌وزیری، بهبود خواهد یافت.

از سویی ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت که این گمانه‌زنی‌ها «درست نیست».

عمران خان که رویکرد سیاسی خود را در تضاد با غرب و همسویی با روسیه و چین تعریف کرده است، اپوزیسیون را به همدستی با واشینگتن و توطئه برای برکناری‌ خود متهم کرد.

نخست‌وزیر پاکستان همچنین مخالفان دولت خود را «دزد، ترسو و فریبکار» خواند.

دیدگاهتان را بنویسید