به گزارش CNN فارسی، یک عضو دوما، پارلمان روسیه خواستار حمله ارتش این کشور به ۶ کشور قزاقستان، مولداوی، لهستان، لتونی، لیتوانی و استونی با هدف ریشه‌کنی «نئونازیسم» شده است.

این در حالی است که شورای امنیت ملی روسیه پس از یک ماه از آغاز تهاجم ارتش این کشور به اوکراین اعلام کرد که مذاکره و گفت‌وگو بهترین راه برای حل بحران کنونی میان مسکو و کی‌یف است.

کرملین جمعه ۲۵ مارس هم اعلام کرد که از این پس، عملیات خود را در بیشتر شرق اوکراین متمرکز خواهد کرد.

کارشناسان نظامی می‌گویند این اقدام و سخنان مقامات روسیه نشانه‌ای بر عقب‌نشینی این کشور و عدم موفقیت در تصرف کی‌یف و مناطق غربی اوکراین است.

در همین رابطه دیمیتری مدودف، جانشین رئیس شورای امنیت ملی روسیه روابط کنونی مسکو با کشورهای غربی را بدتر از دوران جنگ سرد توصیف کرد.

مدودف خاطرنشان کرد که غرب به دنبال جنگ اقتصادی بدون حد و مرز با روسیه است.

او اتهامات غرب علیه مقامات روسیه مبنی بر این که این مقامات عامل ایجاد بحران و بی‌ثباتی در کشور خود هستند را بی پایه و اساس خواند.

جانشین رئیس شورای امنیت ملی روسیه جمعه با توصیف تحریم‌های غرب به «احمقانه» گفت که این تحریم‌ها هیچ تاثیری بر سیاست‌های دولت روسیه نخواهد گذاشت.

او اظهار داشت که غرب به دنبال تحریک مردم روسیه علیه حکومت است اما فشارها مردم را متحدتر می‌کند.

مدودف بیان کرد، طبق نظرسنجی‌ها سه چهارم مردم روسیه از عملیات نظامی در اوکراین و تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعلام حمایت کردند.

او همزمان شهروندان روس ساکن خارج از کشور را به دلیل انتقادشان از حمله به اوکراین مورد انتقاد قرار داد.

جنگ چریکی

از سوی دیگر، نیروهای اوکراینی نیز با هدف بازپس‌گیری شهرک‌های حومه پایتخت، حملات خود را علیه ارتش روسیه ادامه دادند.

کیریلو بودانوف، رئیس اداره اطلاعات وزارت دفاع اوکراین در این زمینه گفت، روس‌ها «جهنم واقعی» را در اوکراین تجربه خواهند کرد.

او تاکید کرد که ارتش «قرون وسطایی» روسیه، با جنگ چریکی مداومی از جانب اوکراینی‌ها مواجه خواهد شد.

بودانوف در مصاحبه‌ای با هفته‌نامه آمریکایی «The Nation» گفت: «فرماندهی روسیه اشتباهات زیادی مرتکب شده است و ما از این اشتباهات استفاده می‌کنیم.»

پایان مرحله نخست عملیات

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «مرحله نخست» عملیات نظامی این کشور تقریبا به فرجام رسیده و این کشور اکنون بر «آزادسازی» منطقه دونباس در شرق اوکراین تمرکز خواهد کرد.

به گفته ناظران، این بیانیه به معنای عقب‌نشینی روسیه از مواضع پیشین خود است.

سرگئی رودسکوی، رئیس اداره عملیات ستاد کل نیروهای مسلح روسیه در این زمینه گفت: «توان نظامی ارتش اوکراین به‌صورت چشمگیری کاهش یافته و اکنون ما می‌توانیم عمده‌ تلاش خود را بر هدف اصلی، یعنی آزادسازی دونباس متمرکز کنیم.»

بر اساس آمار سازمان ملل متحدد، از آغاز جنگ اوکراین حداقل ۱۰۸۱ غیرنظامی کشته و ۱۷۰۷ نفر دیگر زخمی شده‌اند. سازمان ملل در این زمینه افزود، آمارها در این زمینه احتمالا بیش از این ارقام است.

خبرگزاری «اینترفاکس» نیز به نقل از وزارت دفاع روسیه گزارش داد، در جریان این جنگ، ۱۳۵۱ سرباز روسی کشته شده و ۳۸۲۵ نفر دیگر زخمی شده‌اند. اوکراین اعلام کرده است که شمار کشته‌شدگان روسی بیش از ۱۵ هزار نفر است.

دیدگاهتان را بنویسید