به گزارش CNN فارسی نیروهای امنیتی اسرائیل سحرگاه روز جمعه، ۱۹ فروردین، یک مرد فلسطینی عامل حمله مسلحانه پنج‌شنبه شب به یک بار شبانه در قلب تل‌آویو را پس از هشت ساعت تعقیب و گریز، در منطقه ساحلی جافا یافته و او را در تبادل آتش کشتند.

رعد فتحی حازم، ۲۹ ساله، ساکن شهر جنین در کرانه باختری، که به طور غیرقانونی وارد اسرائیل شده بود، ساعت ۹ شامگاه پنج‌شنبه در حالی که بار شبانه «ایلکا» مملو از جوانان بود، به سوی آنها شلیک کرد؛ دو تن را کشت و ۱۵ تن را زخمی کرد و خود گریخت.

حال جسمانی شماری از مجروحین همچنان وخیم است. دو کشته، دو دوست ۲۷ ساله اسرائیلی از اهالی شهر کفرصبا بودند.

حدود سه هزار نیروی پلیس، یگان ویژه ارتش و نیروهای اطلاعاتی سازمان امنیت اسرائیل در برابر دوربین‌های شبکه‌های تلویزیونی ساعت‌ها از این ساختمان به آن ساختمان رفتند تا این‌که در ساعت پنج بامداد روز جمعه او را در نزدیکی مسجد ساحل جافا در حومه تل‌آویو یافتند.

به گفته پلیس، مهاجم به تبادل آتش با نیروهای امنیتی اقدام کرد و کشته شد.

پدر رعد فتحی حازم، از فعالان جنبش فتح در جنین، اقدام پسر خود را شجاعانه و در راه آزادی قدس توصیف کرده است. صدها فلسطینی ساکن جنین نیز روز جمعه در کنار خانه والدین او گرد آمدند تا به پدر این مهاجم «تبریک» بگویند.

ارتش اسرائیل هفته گذشته در جنین و طولکرم با فلسطینیان درگیر شده و چهار تن را از پای درآوردند. ارتش گفته بود که این افراد در آستانه اجرای یک عملیات خرابکاری در اسرائیل بودند.

حمله مسلحانه تل‌آویو پنجمین رویداد از این نوع در دو هفته اخیر است. پیش از تل‌آویو، عوامل حملات مشابه از جمله در شهرهای بئرشبع، خدرا و بنی‌باراک، بلافاصله کشته شدند.

با احتساب کشته‌های حمله تل‌آویو، در روزهای اخیر تا حال ۱۳ تن کشته و ده‌ها تن زخمی شده‌اند. این مرگبارترین دوره برای مردم اسرائیل در ۱۶ سال اخیر است.

رسانه‌های اسرائیل می‌گویند که تکرار حملات مردم را نسبت به امنیت خود، در آستانه عید مذهبی پسح، نگران کرده است.

مقامات ارشد اسرائیلی قول داده‌اند که با استقرار شمار بیشتری از نیروهای امنیتی مانع از وخیم‌تر شدن اوضاع شوند.

نفتالی بنت، نخست ‌وزیر، که در شبانه‌روز اخیر نشست‌های اضطراری با مسئولان امنیتی برگزار کرده، «از هوشیاری حداکثری نیروهای امنیتی در تل‌آویو و سراسر کشور از بیم وقوع تکرار حملات» سخن گفت.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، ضمن نکوهش این حمله، در بیانیه‌ای نوشت: «کشتار فلسطینیان و اسرائیلی‌ها تنها به وخامت اوضاع خواهد انجامید، در حالی که در ماه رمضان همه ما در آرزوی ثبات و آرامش هستیم.»

آقای عباس افزود: «تکرار پیاپی تعرض به مسجدالاقصی و اقدامات تحریک‌آمیز شهرک‌نشین‌های افراطی در هر جا، خطری واقعی است.»

در همین حال سازمان‌های مسلح فلسطینی با تجلیل از عامل حمله تل‌آویو و توصیف اقدام او به عنوان یک اقدام استشهادی، به اسرائیل نسبت به تکرار این نوع حملات هشدار داده‌اند. این سازمان‌ها این حملات را نتیجه سرخوردگی فلسطینیان از عملکرد اسرائیل نامیدند.

حمله با اسلحه گرم و سرد به مردم اسرائیل در شهرهای مختلف همزمان با درگیری‌های شبانه نوجوانان و جوانان فلسطینی با نیروهای امنیتی اسرائیل در شرق اورشلیم از آغاز رمضان تشدید شده است.

هزاران نیروی امنیتی و پلیس نیز از بامداد جمعه در کوی‌ و برزن‌های نزدیک به مسجدالاقصی در شرق اورشلیم/ بیت‌المقدس مستقر شده‌اند تا با تحرکات احتمالی فلسطینیان در پایان اولین نماز جمعه ماه رمضان برخورد کنند.

ارتش اسرائیل گفته است برای احتمال وقوع درگیری نظامی با سازمان‌های مسلح فلسطینی در غزه، در صورت حملات راکتی به شهرهای اسرائیل نیز آمادگی دارد. ارتش اسرائیل پیشاپیش نام «نگهبان دیوارها ۲» را برای این عملیات احتمالی انتخاب کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید