به گزارش CNN فارسی ، پلیس گفته است ایتن کرامبلی، عامل تیراندازی در میشیگان با اسلحه‌ای که پدرش خریده بود اقدام به تیراندازی کرد و والدین او علیرغم آگاهی از طرح فرزندشان برای جلوگیری از تیراندازی اقدامی نکردند.

جیمز و جنیفر کرامبلی در ساختمانی در دیترویت بازداشت شدند.

پلیس پیشتر جایزه ده هزار دلاری برای اطلاعات در مورد محل این دو تعیین کرده بود.

جیمز و جنیفر کرامبلی متهمند که شواهد هشداردهنده پیش از تیراندازی مرگبار در این مدرسه را نادیده گرفته‌اند.

ایتن کرامبلی، فرزند ۱۵ ساله آنها متهم است که با استفاده از اسلحه پدرش به سوی همکلاسی‌های خود در مدرسه‌ای در ۶۰ کیلومتری دیترویت تیراندازی کرده است.

ایتن در قبال اتهام‌هایی که در کیفرخواست او آمده از جمله اقدام تروریستی، خود را بیگناه خوانده است.

جیمز و جنیفر کرامبلی، هر کدام چهار فقره اتهام روبرو هستند.

مقام‌های محلی که پیشتر نتوانسته بودند والدین ایتن کرامبلی را پیدا کنند اطلاعیه‌ای را مبنی برا فراری بودن آنها منتشر کرده بودند.

شانون اسمیت، و ماریل لیمن، وکلای خانواده کرامبلی در پیامی به بی‌بی‌سی گفتند جیمز و جنیفر از دست نیروهای انتظامی فرار نکرده‌اند و “برای حفظ امنیت خود شب تیراندازی از شهر خارج شده‌اند.”

در تیراندازی در این مدرسه چهار کشته و هفت نفر زخمی به جا گذاشت.

کارن مک‌دونالد، دادستان ارشد منطقه اوکلند، روز جمعه گفت متهم شدن والدین به دلیل ارتکاب جرمی از سوی فرزندشان بسیار غیرمعمول است.

براساس تحقیقات دفتر دادستانی خانم مک‌دونالد، ایتن هفته گذشته، وقتی که جیمز کرامبلی یک فقره اسلحه خریده، همراه با پدرش بوده. این همان اسلحه‌ایست که برای تیراندازی در مدرسه استفاده شده است.

ایتن کرامبلی در پستی که در یکی از شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده تصویری از اسلحه خریداری شده نشر کرده و نوشته “زیبای تازه من”.

یک روز پیش از تیراندازی یکی از معلم‌های مدرسه گزارش کرده که ایتن را در حال جستجوی اینترنتی به دنبال مهمات دیده است. بعد از اینکه والدین ایتن از این واقعه مطلع می‌شوند جنیفر، مادر او در یک پیام متنی به پسرش می‌نویسد: “از دستت عصبانی نیستم، فقط باید حواست باشد گیر نیافتی.”

سه‌شنبه صبح چند ساعت پیش از تیراندازی، وقتی معلم‌ها یادداشتی حاوی نقاشی اسلحه و بدن‌های خون‌آلود دیدند، مسئولان مدرسه از خانم و آقای کرامبلی خواستند برای جلسه‌ای اضطراری به مدرسه بیایند.

کنار این نقاشی نوشته شده بود” این فکرها تمام نمی‌شوند. کمکم کنید”. جایی دیگر نوشته بود “همه جا را خون گرفته”، “زندگی من بیهوده است، جهان مرده است”.”

مقام‌های مدرسه به والدین ایتن گفتند که باید برای فرزند خود به دنبال مشاور باشند. اما خانم و آقای کرامبلی، با خارج کردن ایتن از مدرسه در آن روز موافقت نکردند. به گفته دادستان “آنها نه از فرزندشان پرسیدند که آیا اسلحه همراه دارد و نه کیف مدرسه او را جستجو کردند.”

چند ساعت بعد، مادر ایتن در پیامی متنی دیگر به او نوشته: “ایتن، این کار را نکن. چند دقیقه در ساعت ۱۳:۲۲بعد جیمز کرامبلی، با پلیس تماس می‌گیرد و گزارش می‌دهد که اسلحه‌‍اش گم شده است.

اما آن زمان ایتن از دستشویی بیرون آمده بود و به سوی همکلاسی‌هایش تیراندازی کرده بود.

دادستان می‌گوید اتهام‌ها علیه والدین برای این است که آنها پاسخگوی عمل خود باشند و در عین حال برای اینکه در پیامی عمومی‌تر از اسلحه‌داران بخواهند مسئولانه عمل کنند.

به گفته این مقام قضایی “اینکه پدر و مادری این کلمات را بخواند و بداند فرززندش به اسلحه‌ای که آنها در اختیارش گذاشته‌اند دسترسی دارد خلاف وجدان است، مجرمانه است.

دادستان پیشتر گفته بود اگرچه این اسلحه قانونی خریده شده، اما ظاهرا آزادانه برای یک بچه قابل دسترس بوده است.

به گفته دادستان، ایتن به راحتی اسلحه را از کمدی که بدون قفل برداشته و به مدرسه برده است.

این در حالی است که نه قوانین فدرال و نه قوانین ایالتی والدین را موظف به نگه‌داشتن اسلحه در کمد قفل‌دار نمی‌کند.

روز پنجشنبه تیم ترون، متصدی مدرسه در پیامی ویدیویی که در یوتیوب منتشر شده گفت مدرسه به “منطقه جنگی” شبیه است و چند هفته‌ای برای بازگشایی زمان لازم است.”

دادستان جیمز کرامبلی ، پدر ایتن را متهم کرده که روز جمعه به محض اینکه خبر تیراندازی را می‌شنود، به جای اینکه با مقام‌های مسئول تماس بگیرد و بگوید احتمالا پسرش در این تیراندازی دست داشته است، بلافاصله به منزل رفته تا به دنبال اسلحه‌اش بگردد.

کارن مک‌دونالد، دادستان این پرونده خطاب به خبرنگاران گفت، من به عنوان یک مادر، به عنوان یک دادستان، و به عنوان یک شهروند این کشور خشمگینم. می‌شد با کارهای ساده‌ای جلوی این فاجعه را گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید