به گزارش CNN فارسی، یکی از عواملی که باعث باطل شدن طرح صیانت شد، مقاومت مردم و کارزارهایی بود که در پلتفرم‌های مختلف علیه تصویب و قانونی شدن آن به راه افتاده بود. اعضای کمیسیون مشترک اکنون که به هدف خود در طرح صیانت ۱ نرسیده‌اند، در صدد هستند تا طرح صیانت ۲ را پی‌ریزی کنند و طی آن پلتفرم‌های خارجی محبوب ایرانیان را مسدود یا همان فیلتر کنند.

این طرح که نام کامل آن الحاق یک ماده به قانون ممنوعیت به‌کارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره خواهد بود، اگر تصویب شود منجر به عواقب ناخوشایندی خواهد شد.

در صورت تصویب این طرح دیگر تولیدکنندگان محتوا در پلتفرم‌های مختلفی نظیر توییتر و یوتیوب مجرم محسوب می‌شوند و به مجازات‌های تعزیری قانون مجازات اسلامی محکوم خواهند شد. همچنین هرگونه همکاری و تهیه محتوا برای این پلتفرم‌های غیر مجاز جرم شناخته می‌شود.

سوال اینجاست که کدام پلتفرم‌های اجتماعی در دستور کار مجلس قرار خواهند گرفت؟ غیر قانونی بودن این پلتفرم‌ها توسط کارگروهی از افرادی نظیر نمایندگان سازمان صدا و سیما، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، سازمان تبلیغات اسلامی و دادستانی کل کشور هر سه ماه یک بار اعلام می‌شود.

کارگروه مذکور مسائل امنیتی را مانند طرح صیانت قبلی مورد توجه ویژه خود قرار داده‌اند. بر اساس طرح مذکور هر گونه تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی مجازی و ماهواره‌ها جرم و مرتکب این اعمال مجرم است. یقینا می‌دانید که امروزه صاحبان کسب و کارهای مختلفی از کار خودشان در ماهواره‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف تبلیغ می‌کنند تا بهتر دیده شوند.

بر اساس ماده واحده‌ای که به قانون ممنوعیت به کارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره الحاق خواهد شد، تبلیغ هر گونه کالا، خدمات و آثار هنری ایرانی از طریق شبکه‌ها، بسترها و پلتفرم‌های غیر مجاز که فهرست آنها توسط کارگروه تخصصی ماهواره… هر سه ماه یک بار اعلام خواهد شد، ممنوع است. در ادامه مجازات مرتکبان این عمل مجرمانه یکی از مجازات‌های درجه ۵ تا ۷ قانون مجازات اسلامی تعزیرات دانسته شده است.

در تبصره ۲ این ماده واحده گفته شده که اگر اعمال مجرمانه مذکور توسط اشخاص حقوقی اعم از شرکت‌ها یا تجار انجام شود، مدیران آنها محکوم به مجازات می‌شوند. تبصره ۳ اعلام می‌دارد که تولیدکنندگان، واردکنندگان و صاحبان کالا، صاحبان آثار هنری و ارائه دهندگان خدمات باید در قراردادهایی که با سایر اشخاص منعقد می‌کنند، ممنوعیت تبلیغات را صریحا درج کنند.

دیدگاهتان را بنویسید