به گزارش CNN فارسی، دولت طالبان گفته‌ است که در حال گسترش برنامه “غذا در برابر کار” خود است که براساس آن برای پرداخت دستمزد ده‌ها هزار کارمند بخش دولتی از گندم اهدایی استفاده خواهد شد.

این در حالی است که به تازگی سازمان ملل از جامعه جهانی خواسته که در سال پیشرو باید ۴.۴ میلیارد دلار کمک بشردوستانه برای افغانستان انجام شود. سازمان ملل می‌گوید که بیش از نیمی از جمعیت این کشور نیازمند کمک هستند. بحران اقتصادی و انسانی افغانستان از زمان تسلط طالبان در ماه آگوست/اوت بر این کشور، عمیق‌تر شده است.در اعلامیه طالبان نیز از بحران مالی که این کشور را فرا گرفته است، یاد شده است.

حتی با وجود قوانین سختگیرانه‌ای که در مورد ورود پول کمکی به افغانستان وجود دارد، تصمیم طالبان برای استفاده از گندم اهدایی برای پرداخت دستمزد کارکنان دولتی همچنین می‌تواند سئوالاتی را در میان کمک‌کنندگان مالی در مورد استفاده طالبان از کمک‌های بشردوستانه برای تأمین مالی دولت خود ایجاد کند.

با وجود توقف روند کمک‌ها از سوی کشورهای خارجی پس از تسلط طالبان، برخی از کمک‌های بشردوستانه به افغانستان همچنان ادامه دارد، زیرا دولت‌های خارجی تلاش می‌کنند تا میلیون‌ها نفر از گرسنگی نجات پیدا کنند.

با این حال، این کمک‌ها با این اطمینان باید صورت بگیرد که دولت طالبان برای اهداف خود آن را استفاده نکند و بیشتر توسط سازمان‌های بین‌المللی توزیع شود.

به گفته مقامات کشاورزی طالبان، اکنون گندمی که بیشتر از سوی هند به دولت قبلی افغانستان اهدا شده بود، برای پرداخت حدود ۴۰ هزار کارگر استفاده می‌شود. طالبان به این کارگران روزانه ده کیلوگرام گندم به عنوان دستمزد می‌پردازند.

اکنون طالبان گفته‌اند که این برنامه که بیشتر برای پرداخت دستمزد کارگران در کابل استفاده می‌شد، در سراسر کشور گسترش خواهد یافت.

به گفته فضل باری فضلی، معاون اداری و مالی وزارت زراعت طالبان، تاکنون ۱۸ تن گندم را به عنوان مساعدت از پاکستان تحویل گرفته‌اند و در حال مذاکره با هند برای دریافت ۵۵ تن گندم دیگر هستند. به گفته او پاکستان نیز وعده کمک ۳۷ تن گندم دیگر را نیز به طالبان داده است.

او اما نگفته است که چه مقدار از گندم تازه اهدا شده ممکن است برای دستمزد کارگران استفاده شود و چه مقدار از آن به عنوان کمک‌های بشردوستانه توزیع خواهد شد.

در ماه های اخیر، اقتصاد افغانستان به شدت تحت تاثیر شماری از مسائل عمده از جمله تحریم اعضای طالبان، مسدود شدن دارایی‌های بانک مرکزی و تعلیق کمک‌های خارجی که تا قبل از طالبان به اقتصاد این کشور کمک‌کننده بود، قرار گرفته است.

به قول سازمان ملل امسال ۲۲ میلیون نفر در داخل افغانستان و ۵.۷ میلیون افغان آواره دیگر در پنج کشور همسایه به کمک‌های حیاتی ضرورت دارند.

بر اساس ارزیابی این سازمان، حدود نیمی از جمعیت این کشور در حال حاضر برای تامین غذا و خوراک کافی‌شان در مضیقه‌ قرار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید