گل احمد کمین ، نماینده پارلمان افغانستان روز جمعه در گفتگو با سی ان ان گفت که طالبان کنترل شهر قندهار ، دومین شهر بزرگ افغانستان را در دست گرفته است ، در حالی که گروه شورشی به پیشروی سریع خود به سمت پایتخت کابل ادامه می دهد.

به گفته مقامات افغان ، شهر هرات ، سومین شهر بزرگ افغانستان و مرکز اصلی شهری در غرب افغانستان ، عصر پنجشنبه به وقت محلی به دست طالبان افتاد و آن ها گروه کنترل فرمانداری و مقر پلیس هرات را در دست گرفتند.

قندهار ، که در جنوب کشور واقع شده است ، هفته هاست که توسط طالبان محاصره شده است و بسیاری از ناظران این اتفاقات, سقوط ای شهر مهم را پایان دولت مورد حمایت ایالات متحده می دانند که همان افغانستان قبل ورود طالبان می باشد.

طالبان در بیانیه ای اعلام کرد که کنترل فرمانداری ، مقر پلیس و دیگر مراکز کلیدی عملیاتی در سراسر شهر را در دست گرفته اند. در بیانیه ی طالبان آمده است: “صدها سلاح ، خودرو و مهمات توسط این گروه کشف و ضبط شده است.”

گل احمد کمین گفت که او و بسیاری دیگر, راهی پایگاه نظامی نزدیک فرودگاه بین المللی شهر شده اند و در انتظار پرواز هستند. کمین گفت: “بسیاری از سربازان دولت تسلیم شدند و بقیه هم فرار کردند.”

کمین پیشتر به گزارشگر CNN گفته بود که جنگجویان طالبان توانسته اند خط مقدم شهر را بشکافند و سپس با نیروهای دولتی درگیر شده اند.

قندهار ، که در محل اتصال سه بزرگراه اصلی این کشور قرار دارد ، از اهمیت استراتژیک خاصی برخوردار است و قبلاً مرکز اصلی عملیات نظامی ایالات متحده بود. پس تصرف آن مهم ترین دستاورد تا کنون برای طالبان محسوب می شود, آن ها اکنون کنترل ۱۳ مرکز از ۳۴ مرکز استان این کشور را در دست گرفته است که آمار ترسناکی به نظر می رسد.

قریب به اتفاق دستاوردهای قلمرو ای طالبان از زمان خروج نیروهای آمریکایی ، که از ماه می آغاز شد بدست آماده است و قرار است تا اواخر ماه آگوست  تکمیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید