مقامات امنیت ملی ایالات متحده در تلاش هستند تا به ارزش بیش از ۲۰ سال سلاح در اختیار ارتش افغانستان قرار دهند ، زیرا تصاویر جنگجویان طالبان در حال تکان دادن تفنگ های ساخت آمریکا و سوار شدن بر هاموی متروکه نگرانی هایی را در مورد آنچه از مهمات و سلاح های آمریکایی باقی مانده است افزایش می دهد.

زرادخانه ی جدید طالبان در آمریکا به سلاح های کوچک محدود نمی شود ، زیرا این گروه , انبارهای قابل توجهی از تسلیحات و وسایل نقلیه ای را در اختیار داشت که قبلاً توسط نیروهای تحت حمایت ایالات متحده کنترل می شد ، از جمله خودروهای مدرن مقاوم در برابر مین (MRAP) و هاموی.
به گفته ی یک منبع کنگره با ارزیابی های اولیه ارائه شده از سوی مقامات دفاعی ، برآوردهای اولیه نشان می دهد که طالبان ممکن است در حال حاضر چندین هلیکوپتر بلک هاوک و دیگر هواپیماهای نظامی با بودجه ایالات متحده را نیز در اختیار داشته باشد.
این منبع گفت که این انبار به طور بالقوه شامل تقریباً ۲۰ هواپیمای تهاجمی A-29 Tucano است و اشاره کرد که برخی از نشانه ها حاکی از آن است که تعداد کمی از هواپیماها از پایگاه قندهار قبل از اینکه توسط طالبان ساقط شود ، منتقل شده اند.
این منبع کنگره به CNN گفت: “ما همچنین نگران هستیم که برخی از مهمات دیگر به دست افرادی که از آرمان های طالبان حمایت می کنند ، برسند.” “بزرگترین ترس من این است که سلاح های پیچیده به دشمنان ما و دیگر افراد غیردولتی که قصد استفاده از آن ها را علیه ما و متحدان ما دارند ، فروخته شود.”

دقیقاً مشخص نیست که چه میزان تجهیزات در زمان فروپاشی ارتش افغانستان به دست طالبان افتاده است و بعید است که ایالات متحده پاسخی کامل و دقیق این سوال را متوجه شود زیرا دیگر نیروهای آمریکایی و اطلاعاتی در سراسر کشور حضور ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید