به گزارش CNN فارسی، در حالی که بحران سیاسی و اقتصادی لبنان همچنان در حال وخیم‌تر شدن است، گروهی از شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و رسانه‌ای لبنان قصد دارند تشکیلات جدیدی را تحت عنوان «شورای ملی» برای مقابله با «اشغالگری ایران» به راه‌ بیاندازد

مبتکر اصلی این شورا، فارس سعید، نماینده پیشین پارلمان لبنان و هماهنگ‌کننده نیروهای جنبش مردمی ۱۴ مارس است که توانسته بود در سال ۲۰۰۵با بسیح عمومی به اشغال لبنان از سوی نیروهای سوریه پایان دهد.

و و دیگر بانیان «شورای ملی مقابله با اشغالگری ایران» معتقدند جمهوری اسلامی به وسیله حزب‌الله، دولت و نهادهای قانونی لبنان را اشغال کرده و این کشور را به «‌گروگان» گرفته است.

قرار است این شورا روز دوشنبه اولین جلسه خود را برگزار و رئیس و اعضای خود را انتخاب کند. همچنین قرار است پس از این جلسه، نشست مطبوعاتی برگزار شود که در آن، راه‌اندازی شورا و اهداف آن به صورت علنی اعلام شود.

منابع آگاه گفته اند این شورای ملی از حزب‌الله خواهد خواست مطابق قانون اساسی لبنان و دو قطعنامه ۱۵۵۹ و ۱۷۰۱ شورای امنیت سلاح خود را تحویل دهد تا سلاح در لبنان در اختیار نظامی و امنیتی باشد. همچنین این شورا از حزب‌الله می‌خواهد افرادی که در ترور شخصیت‌های ملی و در راس آن رفیق حریری دست داشتند را تحویل مقام‌ها دهد.

فارس سعید، مبتکر تشکیل این شورا در مصاحبه با ایران اینترنشنال گفت: «اگر وجود صد هزار موشک در خاک لبنان به دستور ایران، و تاکید حزب‌الله بر آمادگی صد هزار جنگجوی سازمان‌یافته به سود ایران، و قطع روابط کشور با جهان خارج و جهان عرب و به تعطیلی کشاندن دولت لبنان برای عزل یک قاضی، اشغال نباشد، پس اشغال چیست؟»

او تاکید کرد: «این کاملا یک اشغال است، که در پی آن دولت و شیوه زندگی ما نابود شد، ما اکنون به دلیل همین اشغال، فقیر و نیازمند شدیم، به دلیل همین سلطه، اکنون فرزندان ما مجبور به مهاجرت شدند.»

نماینده سابق پارلمان لبنان با اشاره به این که «حزب‌الله زبانی جز زبان سلاح، ویرانی و ترورو نمی‌شناسد»، افزود: «اما پیشتر در اخراج سلطه سوریه از لبنان پیروز شده بودیم و اکنون ما و ملت لبنان امیدواریم سلطه ایران را از کشورمان اخراج کنیم. چرا که ملت لبنان خوب می‌داند که باید از فساد رهایی یابد، اما این کار تنها با تشکیل یک دولت فراهم خواهد شد، و تشکیل دولت با وجود اشغال لبنان توسط ایران زیر سایه عمامه حسن نصرالله، امکان‌پذیر نیست.»

چند روز پیش نیز، ولید بخاری، سفیر عربستان سعودی در بیروت، حزب‌الله لبنان را تهدیدی برای امنیت کشورهای عربی خواند و از احزاب سیاسی لبنان خواست تا منافع کشورشان را در اولویت قرار دهند و به «هژمونی تروریستی» این گروه بر همه جنبه‌های لبنان پایان دهند.

جمهوری اسلامی بانی و حامی اصلی حزب‌الله لبنان است که از سوی تعدادی از کشورهای جهان به ویژه آمریکا به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود.

همچنین حسن نصرالله رهبر این گروه شبه‌نظامی بارها حمایت‌های جمهوری اسلامی به ویژه حمایت‌های مالی تهران را تایید کرده است.

پیشتر نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان نیز از حمایت جمهوری اسلامی از حزب‌الله انتقاد کرده و درباره انتقال سوخت از ایران به لبنان از سوی حزب‌الله گفته بود از اینکه حاکمیت لبنان نقض شده ناراحت است.

همچنین چند ماه پیش، جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، در پیامی به کنگره درباره لزوم ادامه وضعیت اضطراری ملی در ارتباط با لبنان نوشت: «اقدام ایران در ارسال تسلیحات به حزب‌الله، باعث تضعیف استقلال لبنان، افزایش بی‌ثباتی اقتصادی و سیاسی شده و تهدیدی غیرعادی و فوق‌العاده علیه امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا به شمار می‌آید.»

دیدگاهتان را بنویسید