وبگاه «تانکر ترکرز» که حرکت نفتکش‌های دنیا را رصد می‌کند خبر داد، «فورچن»، سومین نفتکش حامل سوخت ارسالی ایران برای حزب‌الله لبنان، به بندر بانیاس در سوریه رسید.

«تانکر ترکرز»، چندی پیش خبر داده بود که این نفتکش حرکت خود را از مبدأ شهر بندرعباس در ایران آغاز کرده و جمعه ۱۰ مهر به خلیج سوئز رسیده است.

پیش از این «فارست»، دومین نفتکش حامل سوخت ایران، سوم مهر پس از تخلیه موفقیت‌آمیز محموله سوختی خود، بندربانیاس در سوریه را ترک کرده بود.

اولین محموله سوختی برای حزب الله لبنان، میانه‌های شهریور سال جاری، توسط نفتکش ایرانی «داران» به سوریه رسیده بود.

«تانکر ترکرز» همچنین از تخلیه یک محموله سوختی روسیه، که میزان آن «بیش از حد معمول» عنوان‌شده، در بندر بانیاس سوریه خبر داد.

به گفته این وبگاه، این محموله سوختی برای استفاده‌ی پایگاه نیروهای دریایی روسیه در بندر طرطوس سوریه نیست.

مسکو از سال ۱۳۹۴ با مداخله در جنگ سوریه، حملات هوایی را علیه مخالفان حکومت سوریه ترتیب داد و نیروهای خود را در این کشور مستقر کرد.

لبنان از سال ۲۰۱۹ وارد بحرانی اقتصادی شد. این بحران پس از انفجار بزرگ بیروت در سال ۲۰۲۰ تشدید شد. در ماه گذشته و در پی کمیاب شدن سوخت، مردم لبنان و از جمله هوادارن حزب‌الله به خیابان‌ها آمدند.

حسن نصر‌الله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، برای کاستن اعتراضات مردمی، از حرکت کشتی‌های حامل سوخت ایران به لبنان خبر داد.

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان، در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفته بود: «ورود سوخت از ایران نقض حاکمیت لبنان است.»

از طرف دیگر ناظران هشدار داده‌بودند که اگر لبنان به صورت رسمی با ایران وارد تجارت سوخت شود، ممکن است به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران، وارد بحران دیگری شود.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران که ارسال سوخت به لبنان را «تصمیمی حاکمیتی» خوانده بود، در واکنش به اظهارات نخست وزیر لبنان گفت ایران متعهد به کمک به دوستان خود است.

صادرات سوخت از ایران به لبنان در حالی صورت می‌گیرد که تهران در سال‌های گذشته با بحران مالی و مشکلات فراوان اقتصادی مواجه بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید