به گزارش CNN فارسی، روز سوم تهاجم سراسری ارتش روسیه به اوکراین با ادامه بمباران کی‌یف، پایتخت این کشور و شنیده‌شدن صدای تیراندازی در میدان «استقلال» این شهر در ساعات اولیه بامداد شنبه ۲۶ فوریه همراه بود.

همزمان سفارتخانه‌ها و مراکز دیپلماتیک خارجی در اوکراین از شهروندان خود خواستند که در منزل و یا در نزدیکی پناهگاه‌ها مستقر شوند.

مقامات اوکراینی نیز پیوسته به شهروندان توصیه می‌کنند که در صورت شنیدن آژیر خطر به‌سرعت به درون پناهگاه‌ها بروند.

خبرگزاری «اینترفاکس» نیز گزارش داد که نیروهای روسی نیروگاه برق کی‌یف در حومه این شهر را تصرف کردند.

منابع خبری هم از شنیده‌شدن صدای تیراندازی در اطراف ادارات و سازمان‌های دولتی در کی‌یف خبر دادند و ارتش اوکراین نیز گفت که حملات نیروهای روسی به یک پایگاه نظامی در نزدیکی پایتخت را دفع کرده است.

این منابع همچنین اعلام کردند که روسیه از طریق دریای سیاه با موشک‌های «کالیبر» چندین منطقه در خاک اوکراین را مورد هدف قرار داده است.

خبرگزاری‌ها از قطع اینترنت در کی‌یف نیز خبر دادند و شاهدان عینی هم گفتند که برخی شهروندان به‌دلیل کمبود مواد خوراکی به‌ویژه نان بعضی فروشگاه‌ها را غارت کردند.

خبرنگار «العربیه» گزارش داد که بمب‌باران شهر خارکوف شنبه صبح از سر گرفته شد و مسئولان این شهر از مردم خواستند که در پناهگاه‌ها مستقر شوند. خبرهایی نیز از هجوم مردم این شهر به انبارهای ذخیره مواد غذایی منتشر شده است.

از سویی شورای امنیت ملی اوکراین اعلام کرد که شرایط در کی‌یف تحت کنترل ارتش و نیروهای مردمی است.

ارتش اوکراین هم در اطلاعیه‌ای تصریح کرد که حمله شبانه نیروهای روسی به یکی از مقرهایش در خیابان «پیروزی» در مرکز شهر کی‌یف را خنثی کرده است.

پیشتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین پیش‌بینی کرده بود که نیروهای روسی شبانه به کی‌یف حمله خواهند کرد.

همزمان یک مقام نظامی آمریکایی تاکید کرد که ارتش روسیه با مقاومت غیر منتظره ارتش و مردم اوکراین مواجه شده و چنین مقاومتی مانع حرکت سریع نیروهای روسی به‌سوی کی‌یف شده است.

این مقام افزود، فرماندهی ارتش اوکراین به‌ویژه فرماندهی کنترل و هدایت نیروهای زمینی تاکنون آسیبی ندیده است.

خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه هم در گزارشی مدعی شد که ارتش این کشور حجم زیادی از سلاح‌های غربی اهدا شده به ارتش اوکراین را به غنیمت گرفته است.

این خبرگزاری به نقل از وزارت دفاع روسیه گفت که نیروهای روس ۲۱۱ مرکز و زیرساخت وابسته به ارتش اوکراین از جمله ۱۷ مرکز فرماندهی و مخابراتی، ۱۹ سامانه دفاع هوایی «اس ۳۰۰» و ۳۹ رادار را منهدم کردند.

دیدگاهتان را بنویسید