به گزارش CNN فارسی، سريال مصری «انتخاب ۳» در یکی از قسمت‌های خود، حضور قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران در مصر، که پیشتر خبر آن برای اولین بار توسط «العربیه» منتشر شده بود را تایید کرد.

این سریال که هم‌اکنون در حال پخش است، در یکی از قسمت‌های خود به جزئیات ماجرایی می‌پردازد که سلیمانی با هدف ایجاد سپاه پاسداران انقلاب در مصر، با رهبران گروه «اخوان المسلمین» در این کشور دیدار داشته است.

العربیه دو سال پیش در گزارشی برای اولین بار فاش کرد که سلیمانی، با گذرنامه‌ای جعلی تحت عنوان یک گردشگر ایرانی وارد مصر شده و با رهبران اخوان المسلمین از جمله خیرت الشاطر، معاون رهبر اخوان چندین دیدار داشته است.

به گفته منابع امنیتی مصری، فرمانده پیشین سپاه قدس ایران در سال ۲۰۱۳ به مصر سفر کرد و در چندین مکان از جمله در شهر «نصر»، منطقه «التجمع» در شرق قاهره و شهر «اقصر» در جنوب این کشور با رهبران اخوان دیدار داشته است.

سپاه پاسداران انقلاب مصر

بر اساس این گزارش، سلیمانی در دیدار با رهبران اخوان درباره چگونگی ایجاد سپاه پاسداران انقلاب وابسته به نهاد ریاست‌جمهوری در دوره محمد مرسی، رئیس جمهوری پیشین این کشور بحث و گفتگو کرده است.

این گزارش تاکید می‌کند، سلیمانی به‌دنبال این بوده تا با ایجاد سپاهی وابسته به نهاد ریاست‌جمهوری، نهادی موازی با دستگاه امنیتی مصر ایجاد کند.

گزارش العربیه در این زمینه افزود، نهادهای امنیتی مصری این دیدارها را زیرنظر داشته و از جزئیات آن از جمله ایجاد سپاهی از دانشجویان رشته‌های تربیت بدنی و حقوق آگاه شده‌اند.

بر این اساس، سلیمانی و رهبران اخوان توافق کردند، این دانشجویان به‌مدت ۶ ماه در «آکادمی پلیس» به فرماندهی عماد حسین آموزش داده شوند و سپس برای حفاظت از تاسیسات و مقرهای وابسته به اخوان، مقابله با نیروهای ارتش و پلیس و آماده‌کردن زمینه برای حذف عناصر غیر وابسته به اخوان در دستگاه‌های امنیتی، به کار گرفته شوند.

آگاهی از طرح سلیمانی

گزارش العربیه در بخش دیگری خاطرنشان کرده بود، نهادهای امنیتی مصر، طرح برنامه‌ریزی‌شده سلیمانی و رهبران اخوان را به صورت کامل تحت‌نظر داشته و با استفاده از شواهد صوتی و تصویری از جزئیات آن کاملا مطلع بودند.

سرویس‌های امنیتی مصر نیز اقدامات لازم در این زمینه را انجام دادند.

در همین رابطه، تصمیم دولت وابسته به اخوان المسلمین مصر، برای اجازه ورود گردشگران ایرانی به این کشور لغو گردید و درباره تشکیل نهاد امنیتی موازی با سرویس‌های امنیتی رسمی مصر به رهبران اخوان هشدار داده شد.

ویدیوی غافلگیرکننده

هنگامی که فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران با خیرت الشاطر دیدار می‌کرد، نهادهای امنیتی مصر ویدویی از دیدارهای سلیمانی با رهبران اخوان و همچنین تصویری از گذرنامه‌ جعلی‌اش را به تلفن همراه او ارسال کردند.

او همچنین پیامی دریافت کرد که بر مبنای آن، شواهد صوتی و تصویری دیدارهای او با سران اخوان و مدارک مربوط به ورود او به مصر در دست نهادهای امنیتی این کشور است.

به گفته منابع امنیتی، فرمانده پیشین نیروی قدس در حالی که غافلگیر شده بود، سران اخوان را از مضمون پیام‌های دریافتی آگاه کرد و با توقف این دیدارها، به‌سرعت به همراه «تور گردشگری» که با آن‌ به مصر آمده بود، این کشور را ترک کرد و دیگر به مصر بازنگشت.

بنا به گزارش‌های امنیتی، شماری از رهبران سپاه پاسداران نیز سلیمانی را در این سفر همراهی کرده بودند.

قاسم سلیمانی به همراه ابومهدی المهندس از رهبران الحشد الشعبی عراق، ژانویه ۲۰۲۰ با حمله پهپادی نیروهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شد.

دیدگاهتان را بنویسید