به گزارش CNN فارسی، مشاور رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین ضمن اعلام این مطلب افزود اکنون در منطقه کی یف ۱۲ هزار سرباز روس حضور دارند که ۳ هزار نفر آنها محاصره شده، ۴ هزار نفر دیگر قطع ارتباط شده و در مکانی بسیار بد قرار گرفته‌اند.

یک مقام ارشد دفاعی آمریکا نیز گفت ارتش اوکراین توانستند خط مقدم ارتش روس در شرق کی یف را ۲۵ تا ۳۵ کیلومتر به عقب برانند.

این مقام تاکید کرد اکنون خط مقدم روس‌ها ۵۵ کیلومتری شرق پایتخت شده و در شمال غربی در حال ایجاد مواضع دفاعی هستند.

در همین حال یک خبرنگار زن روسی در اثر انفجار ناشی از حمله توپخانه ای ارتش روسیه کشته شده است. گفته می شود توپخانه ارتش روسیه به اشتباه مواضع خودی را زیر آتش گرفته است.

جنگ دست کم گرفتن اراده‌ها در اوكراین

یك ماه پس از حمله روسیه به اوکراین رسانه‌های اجتماعی در سراسر جهان مملو از تصاویری از تانک‌های روسی واژگون شده، کاروان‌هایی گرفتار شده در گل و لای گیر و سربازان وظیفه روس است که خانواده و خانه‌های خود را ترک کردند بدون آن که بدانند قرار است به میدان جنگی تمام عیار بروند.

براساس گزارش ها، سردخانه‌ها در بلاروس کشور همسایه مملو از کشته شدگان روس است. در خط مقدم، یگان‌های بی‌تجربه ارتش روسیه با مقاومت بیش از حد انتظار از سوی اوکراین مواجه شده اند. اوکراینی‌ها پل‌ها را برای متوقف کردن مهاجمان منفجر کرده و به تدارکات آنان حمله کرده اند.

یکی از سربازان روس که در نزدیکی ماریوپل اوکراین می‌جنگد در پیامی که توسط سرویس امنیتی اوکراین رهگیری شد گفته بود: «از پانسمان کردن این همه سرباز و حمل اعضای بدن آنان خسته شده ام. هرگز در زندگی‌ام این همه اندام ندیده بودم. نه دست، نه پا، نه سر. لعنتی ها».

مقام‌های آمریکایی و اروپایی و به ویژه کرملین انتظار نداشتند که این کارزار این گونه پیش برود. مقام‌های دفاعی امریکایی و غربی بر این باورند که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه برای تصرف کی یف پایتخت اوکراین و سرنگونی «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین ظرف مدت چند روز برنامه ریزی کرده بود.

اکنون، در حالی که نیروهای او برای محاصره پایتخت تلاش می‌کنند و با کمبود منابع اولیه مواجه هستند نتیجه جنگ به طور فزاینده‌ای نامشخص می‌شود.

«مایکل کوفمن» کارشناس مسائل نظامی روسیه می‌گوید: «حمله روسیه برنامه ریزی شده نبود. این طرح گیج‌کننده و مبتنی بر فرضیاتی بود که هیچ ارتباط روشنی با واقعیات نداشت. نتیجه اکنون نامشخص است».

اگرچه جنگ پوتین یک شکست عملیاتی بوده، اما فراتر از آن یک فاجعه راهبردی بود و بسیاری از بزرگترین ترس‌های رئیس جمهور روسیه را به واقعیت تبدیل کرده است. این وضعیت ناتو را تشویق به تقویت حضور خود در شرق اروپا کرده و علاقه کشورهای بی‌طرف مانند فنلاند را برای پیوستن به این ائتلاف دو چندان ساخته است.

آلمان بر حساسیت خود برای هزینه‌های دفاعی غلبه کرد و تجدیدنظر در مورد اتکا به انرژی روسیه را آغاز کرده است. کشورهای غربی کمک‌های نظامی حیاتی را برای اوکراین ارسال کرده اند. در همین حال، اقتصاد روسیه از تحریم‌های بی‌سابقه آسیب می‌بیند و شرکت‌های غربی در حال خروج از روسیه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید