به گزارش CNN فارسی، ماه گذشته نیز از قول اهالی هومل و سایر شهرهای مرزی بلاروس گزارش شده بود که سردخانه‌های این مناطق پر از سربازان روسی است که در جنگ اوکراین کشته شده‌اند.

به‌گفته ساکنان این مناطق، ظرفیت بیمارستان‌های منطقه نیز به دلیل بستری شدن سربازان مجروح تکمیل شده و پزشکان و کادر درمانی مجبور شده‌اند که تمامِ وقت و امکانات خود را به درمان آن‌ها اختصاص دهند.

در روزهای اخیر دولت اوکراین و منابع غربی اعلام کردند که واحدهای ارتش روسیه که در اطراف کی‌یف و نواحی شمالی اوکراین مستقر بودند، به نقاط دیگر از جمله پایگاه‌های موقت در خاک بلاروس منتقل شده‌اند.

یکی از ساکنان مازیر، شهری در جنوب غربی هومل، به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفت: «سربازان روس که در روزهای اخیر به این منطقه آمده‌اند، سعی می‌کنند اشیا و وسایلی را که در اوکراین غارت کرده‌اند، از جمله یخچال و سایر وسایل خانگی و حتی سوخت خودروهای نظامی، به اهالی منطقه بفروشند.»

قبل از شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در روز پنجم اسفند نیز ساکنان منطقه هومل می‌گفتند که سربازان واحدهای ارتش روسیه که ظاهراً برای شرکت در رزمایش مشترک با بلاروس به این منطقه اعزام شده بودند، تلاش می‌کردند به مردم گازوئیل بفروشند.

یکی دیگر از ساکنان شهر مازیر به رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفت دسته‌های بزرگی از سربازان روس، در فروشگاه‌ها و بارهای محلی، ساکنان منطقه را آزار می‌دهند.

یکی از ساکنان منطقه که خود را با نام ماکسیم معرفی کرد، گفت که سربازان روس که ظاهرا اهل نواحی مرکزی روسیه و یا سیبری بودند، یکی از دوستانش را که موی بلند دارد، مورد آزار قرار داده‌اند. او افزود: «سربازان روس بوی بدی می‌دهند. به محض ورود به مغازه‌ها می‌توان بوی بد آن‌ها را احساس کرد. فکر کنم حمام نمی‌روند. فرماندهان روس در شرایط معمولی زندگی می‌کنند، ولی سربازان عادی در چادرهای نظامی و یا انبارها و طویله‌ها می‌خوابند. رفتار آن‌ها طوری است که گویا مالک دنیا هستند.»

در ناحیه براهین که با یکی از جاده‌های مهم به سمت اوکراین فقط بیست کیلومتر فاصله دارد، مردم می‌گویند ستون‌های بزرگی از تانک‌ها، خودروهای زرهی و کامیون‌های نظامی طی۱۰ روز گذشته از منطقه عبور کرده است.

یکی از ساکنان منطقه به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفت یکی از سربازان روس به او یک اعلامیه داده که ظاهراً بخشی از تبلیغات مسکو برای توجیه اشغال اوکراین است.

در بخشی از این اعلامیه نوشته شده: «رفقا و دوستان عزیز، ما جنگ نمی‌خواهیم. ما به شهرها حمله نخواهیم کرد. ما نه برای جنگ با مردم اوکراین بلکه برای جنگ با ناسیونالیست‌ها آمده‌ایم که مردم صلح‌طلب اوکراین به دست آن‌ها کشته می‌شوند.»

ساکنان نارولیا، شهر کوچکی در حاشیه رودخانه پریپیات واقع در جنوب مازیر، می‌گویند واحدهای زیادی از ارتش روسیه در این منطقه اردو زده‌اند و یک بیمارستان صحرایی برای مداوای مجروحان هم دایر شده است. به‌گفتهٔ اهالی این محل، اجساد سربازان روس با قطار و یا کامیون مستقیم به روسیه منتقل می‌شود.

یکی از ساکنان نارولیا که خواست نامش در این گزارش قید نشود، گفت: «سربازان در اطراف بیمارستان صحرایی نگهبانی می‌دهند تا کسی نتواند عکس بگیرد. تعداد زیادی هلی‌کوپتر از آسمان منطقه عبور می‌کنند و بسیاری از آن‌ها در ارتفاع بسیار کمی بر فراز شهر پرواز می‌کنند.»

یکی دیگر از ساکنان شهر نارولیا گفت که سربازان روس تمامی نوشیدنی‌های الکلی موجود در فروشگاه‌ها را می‌خرند. او افزود: «سربازان روس به‌جز نوشیدنی‌های الکل چیزهای دیگری نظیر کفش ورزشی، نان و سیگار هم می‌خرند.»

دیدگاهتان را بنویسید