به گزارش CNN فارسی ، این دیپلمات آمریکایی که نامش ذکر نشده است، تاکید کرده است که سیاست ایالات متحده «هدف قرار دادن تجارت بشردوستانه با ایران» نیست.

ولادیمیر پوتین، رئيس جمهور روسیه، روز جمعه ۱۲ شهریور با انتقاد از رویکرد آمریکا در تحریم ایران، گفته بود ایران «در شرایط همه‌گیری کرونا به کمک نیاز دارد ولی هیچ بحثی درباره برداشته شدن تحریم‌ها» از سوی آمریکا و غرب «وجود ندارد».

او همچنین گفت که تحریم‌هایی در زمینه دارو و واکسن وجود دارد ولی «ذره‌ای از محدودیت‌ها برداشته نشده است» و کشورهای غربی را متهم کرد که شعارهای انسان‌دوستانه می‌دهند ولی استانداردهای دوگانه دارند و شعارهای حقوق بشری خودشان را نقض می‌کنند.

وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این سخنان گفته است ایالات متحده «طیف گسترده‌ای از مجوزها و استثناءها» را صادر کرده است که «فروش مواد غذایی، کالاهای کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی به ایران توسط شهروندان آمریکایی و غیرآمریکایی را مجاز دانسته است».

وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز روز ۲۸ خرداد امسال دستورالعمل جدیدی برای مبادلات کالاهایی که برای مقابله با ویروس کرونا ضروری هستند٬ صادر کرد و گفت این‌گونه مبادلات با کشورهای تحت تحریم مانند ایران، سوریه و ونزوئلا از قوانین تحریم‌ها معاف شدند.

بنابر این دستورالعمل، کلیه مبادلات و فعالیت‌های مرتبط با صادرات، بازصادرات، فروش یا عرضه، مستقیم یا غیرمستقیم کالاها یا فناوری‌های مورد استفاده در پیشگیری، تشخیص یا درمان کرونا از تحریم‌ها معاف شدند.

در جریان بحران کرونا در ایران، دولت ایران پیشنهاد دریافت برخی تجهیزات پزشکی از آمریکا را رد کرد و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز واردات واکسن کرونا از آمریکا و بریتانیا را ممنوع کرد.

دیدگاهتان را بنویسید