به گزارش CNN فارسی سعید خطیب‌زاده در مصاحبه با ایرنا درباره مذاکرات ماه‌های اخیر بین ایران و عربستان اظهار داشت: «در خصوص امنیت خلیج فارس نیز پیشرفت در گفت‌وگوها خیلی جدی بوده است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به این‌که طی چند ماه گذشته چند دور گفت‌وگو و مذاکره با دولت عربستان در بغداد برگزار شده، اضافه کرد: «در خصوص موضوعات دو جانبه گفتگوهای خوبی شده است.»

وی در ادامه تصریح کرد که مذاکرات بین ایران و عربستان «هیچ وقت متوقف نشده است» و پس از روی کار آمدن دولت ابراهیم «رئیسی نیز در سطح مناسبی پیام‌ها رد و بدل شده است.»

سعید خطیب‌زاده در ادامه خواستار دستیابی به «یک ساز و کار فراگیر منطقه‌ای» برای حل و فصل مناقشه‌ها در منطقه شده است.

ایران و عربستان در یک‌دهه گذشته در شماری از مناقشات و درگیری‌ها در منطقه خاورمیانه در مقابل یکدیگر قرار داشته‌اند.

در یمن، ایران از شبه نظامیان حوثی حمایت می‌کند که توانسته‌اند صنعا و برخی از مناطق دیگر کشور را تصرف کنند. در مقابل عربستان در حمایت از دولت قانونی یمن و برای مقابله با حوثی‌ها از شش سال پیش ائتلاف نظامی از کشورهای عرب ایجاد کرده است. ولی عملا جنگ در یمن با بن‌بست مواجه شده است.

در سوریه، ایران به همراه گروه‌های نیابتی شیعه مورد حمایت تهران، از سال ۲۰۱۱ تاکنون از حکومت بشار اسد دفاع کرده‌اند.در لبنان، نیز ایران از گروه حزب الله حمایت مالی و نظامی می‌کند. حزب الله لبنان همچنین نقش مهمی در جنگ داخلی در سوریه ایفا می‌کند.

در همین حال، روز گذشته پادشاه عربستان ضمن تایید مذاکرات بین تهران و ریاض، ابراز امیدواری کرد که این گفت‌وگوها به حل و فصل اختلافات بینجامد.

ملک سلمان بن‌عبدالعزیز در یک سخنرانی از پیش ضبط شده برای هفتادوششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: ایران «کشور همسایه» است و عربستان «امیدوار است که مذاکرات سعودی- ایرانی به نتایج قاطعی در زمینه اعتماد‌سازی و همکاری بر پایه احترام به حق حاکمیت و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر منجر شود.»

پس از حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان در تهران و مشهد در دی ۹۴ از سوی تندروهای طرفدار رهبر جمهوری اسلامی، ریاض روابط خود را با تهران قطع کرد. روابط دو کشور در سال‌های اخیر، به‌ دنبال درگیری‌ها در سوریه و یمن و افزایش رقابت‌های منطقه‌ای بیشتر تیره‌وتار شده است.

اما دولت عراق در ماه‌های اخیر تلاش‌هایی را برای کاهش تنش بین ایران و عربستان انجام داده است.در فروردین سال جاری رسانه‌های بین المللی گزارش دادند که مقامات ارشد جمهوری اسلامی و عربستان سعودی، شش سال پس از قطع روابط دیپلماتیک بین دو کشور، در بغداد مذاکرات «مستقیم» انجام دادند.

دیدگاهتان را بنویسید