به گزارش CNN فارسی، سایت‌های سازمان‌ها و نهادهای دولتی در اوکراین هدف حمله سایبری گسترده قرار گرفته است. بر صفحه اول این سایت‌ها پیام‌های تهدیدآمیزی منتشر و بعد از دسترس خارج شده است.

دولت اوکراین روز جمعه ۱۴ ژانویه از حمله سایبری گسترده به سایت‌های دولتی و همچنین سایت چند سفارتخانه این کشور در مناطق دیگر جهان خبر داد.

وزارت خارجه و آموزش و همچنین سفارت اوکراین در بریتانیا، آمریکا و سوئد از جمله سایت‌هایی است که مورد حمله سایبری قرار گرفته است.

وزارت آموزش اوکراین در صفحه فیس‌بوکش نوشت که سایت این وزارتخانه به دلیل “حملات جهانی هکرها” از کار افتاده است.

قبل از اینکه این سایت‌ها از دسترس خارج شود، پیام تهدیدآمیزی خطاب به اوکراینی‌ها با مضمون “برای اتفاقات بدتر آماده شوید” روی این سایت‌ها منتشر شده بود.

مشخص نیست که چه کسانی در این حمله دست داشتند و حمله سایبری از سوی چه کسانی بوده است اما یک سخنگوی دولت اوکراین می‌گوید که حمله سایبری که قبلا اتفاق افتاده بود، از روسیه بوده است.

روسیه هنوز واکنشی نشان نداده است اما اوکراین به شدت از سوی همسایه خود تحت فشار است و حدود ۱۰۰ هزار نفر نیروی نظامی روسیه در پشت مرزهای اوکراین مستقر شده است.

سازمان امنیت اوکراین، اس‌بی‌یو می‌گوید که فقط طی ۹ ماه از سال گذشته، حدود ۱۲۰۰ حمله سایبری یا اتفاقی مشابه آن را “خنثی” کرده است.

در ابتدای حمله سایبری جمعه ۱۴ ژانویه، پیامی به سه زبان اوکراینی، روسی و لهستانی روی صفحه اول سایت‌های دولتی در اوکراین ظاهر شد.

در این پیام آمده بود: “مردم اوکراین! تمام اطلاعات شخصی شما در فضای عمومی اینترنت ذخیره شده است. این برای گذشته، حال و آینده شماست.”

سازمان امنیت اوکراین، اس‌بی‌یو در کی‌یف می‌گوید که طبق ارزیابی‌های اولیه هیچ نوع اطلاعات شخصی درز پیدا نکرده است و محتوای هیچ سایتی تغییر نکرده است.

یکی از سایت‌هایی که مورد حمله ساایبری قرار گرفته، سایت دیا Diia است که سرویس دولت اوکراین برای ثبت اطلاعات شخصی شهروندان درباره واکسیناسیون و انتشار گواهی زدن واکسن است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به این حملات سایبری گفت که تمام امکانات اتحادیه اروپا برای کمک به اوکراین برای مقابله با “این نوع حملات سایبری” بسیج شده است.

دولت اوکراین می‌گوید تعدادی از دیگر سایت‌ها را برای جلوگیری از سرایت این حمله سایبری، به طور موقت از دسترس خارج کرده است. در همین حال منابع امنیتی اوکراین می‌گویند که تعدادی از سایت‌ها دوباره فعال شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید