انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران طی نامه‌ای به شورای عالی امنیت ملی نوشت که قطعی مکرر برق ، منجر به زیان ۶ میلیارد دلاری به صنعت فولاد و از دست رفتن دست‌کم ۸۲ روز کامل تولید صنعت فولاد از ابتدای امسال شده است.
انجمن فولاد درخواست کرده است که گاز صنایع فولاد در فصول پاییز و زمستان قطع نشود، و بازپرداخت تسهیلات اخذشده توسط شرکت‌های زنجیره، پرداخت اقساط مالیاتی و سایر دیون دولتی تولیدکنندگان فولاد، به مدت ۶ ماه امهال شود.
در نامه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اشاره‌شده که در پی قطعی برق ، ۳۰۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم به‌طور کامل ازدست‌رفته یا محدودشده است.

انجمن فولاد همچنین بخشودگی جرائم برخی از شرکت‌های فولادی به سازمان تعزیرات و امهال بازپرداخت قبوض برق شرکت‌های فولادی به مدت ۶ ماه و پرداخت حق دیماند عدم تأمین برق به این شرکت‌ها به‌صورت فوری را خواستار شده است.

در قسمتی از متن این نامه، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از شورای امنیت ملی ایران درخواست کرده که با توجه به «غیرمنتظره بودن خاموشی‌ها» و این مهم که به‌طور خاص تنها صنعت فولاد تحت تأثیر قرارگرفته و منجر به ضرر و زیان شده، نسبت به جبران بخشی از این موارد با استفاده از اختیارات این شورا اقدام شود.

پیش‌ازاین نیز دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد با انتقاد از این مصوبات گفته بود که کاهش سهم برق کارخانه‌های تولید فولاد «به‌طور میانگین بیش از ۸۵ درصد تولید واحدهای زنجیره فولاد را به تعطیلی کشانده است».

کاهش چشمگیر تولید فولاد در ایران طول چند ماه گذشته در اثر کاهش سهمیه برق کارخانه‌های این صنعت منجر به افزایش ناگهانی قیمت این کالای اساسی در بازار ایران شد.

اخیرا، دولت ایران برای مدیریت خاموشی‌ها، اقدام به قطع برق برخی صنایع پر مصرف کرد. قطعی گسترده برق که در خرداد و تیر امسال در ایران شدت پیدا کرد، باعث ایجاد ضرر و زیان زیاد به بخش‌های دولتی، خصوصی و زندگی شخصی مردم ایران شد و به مشکلات اقتصادی این کشور دامن زد.

گفتنی است که بیش از ۲۰ شرکت صنایع فلزی ایرانی شامل تحریم‌های ایالات متحده آمریکا هستند. با این‌حال، صنعت فولاد تنها بخشی است که هنوز قسمتی از آن در فهرست تحریم‌ها جای ندارد و تهران از طریق صادرات آن ارزهای غیر نفتی خود را تامین می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید