به گفته‌ی اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده (NOAA)، ماه ژوئیه ۲۰۲۱، گرم ترین ماه کره زمین در طول تاریخ به حساب می‌آید. یک رکورد منفی و نگران کننده که نشان می‌دهد انسان‌ها در زمینه‌ی مهار گرمایش جهانی عملکرد خوبی نداشته‌اند. این رکورد همچنین یک زنگ خطر است و یک بار دیگر به ما هشدار می‌دهد که باید مواظب بالا رفتن دمای این سیاره‌ باشیم.

در ماه اوت، سازمان ملل متحد گزارشی را در رابطه با گرم شدن زمین منتشر کرده بود که می‌گفت دمای جهانی در دو دهه‌ی آینده، حداقل ۱.۵ درجه سانتیگراد افزایش می‌یابد. این عدد شاید کوچک به نظر برسد اما تاثیری که بر روی کره‌ زمین می‌گذارد، فراتر از انتظار است. از افزایش سطح اقیانوس‌ها به دلیل ذوب شدن یخ‌ها گرفته تا خشکسالی مداوم در بعضی از بخش‌های دیگر. حتی سیل‌ها که معمولا گفته می‌شود در حالت عادی، هر ۱۰۰ سال یک بار رخ می‌دهند، به یک اتفاق سالیانه تبدیل خواهند شد و زندگی انسان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

حالا اداره ملی اقیانوسی و جوی هم با انتشار اطلاعات تازه، این مسئله را یک بار دیگر تایید کرده. میانگین دمای کره زمین در ماه ژوئیه، ۰.۹۳ درجه سانتیگراد گرم تر از میانگین ۱۵.۷۷ درجه سانتیگراد قرن بیستم بوده و از رکورد قبلی که سال ۲۰۱۶ به ثبت رسید و در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ تکرار شد نیز بالاتر است.

وضعیت در نیمکره شمالی حتی بدتر هم بوده و با افزایش دمای ۲.۷۷ درجه فارنهایت رو به رو شده است. آمار اداره ملی اقیانوسی و جوی برای ۱۴۲ سال گذشته است اما به نظر نمی‌رسد که در قرن‌های گذشته، کره خاکی با چنین گرمایشی دست و پنجه نرم کرده باشد و بدون شک در ژوئیه سال جاری میلادی، گرم‌ ترین ماه کره زمین رقم خورده است.

اگرچه گرمایش جهانی تنها به افزایش دما وابسته نیست و فاکتورهای دیگر هم در آن دخیل هستند اما اتفاقاتی که ممکن است رخ دهد را نمی‌توان نادیده گرفت. برای مثال، اگرچه در ماه ژوئیه، یخ‌های دریای قطب شمال به کوچک‌ترین اندازه‌ی خود در ۴۳ سال گذشته رسیدند اما آب‌های دریای قطب جنوب، بالاتر از میانگین بود. این مسئله نشان می‌دهد که اگر گلف استریم (جریان اقیانوسی قطب جنوبی) دچار اختلال شود و افزایش دما بر روی آن تاثیر بگذارد، شرایط زندگی بر روی کره زمین حتی سخت‌تر هم می‌شود.

در حال حاضر، برای جلوگیری از تاثیرات کشنده و برگشت ناپذیر گرمایش جهانی، زمان اندکی داریم و اگر تمهیداتی برای جلوگیری از آزادسازی گازهای گلخانه‌ای اندیشیده نشود، روزهای سختی در انتظار ما خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید