به گزارش CNN فارسی، او قیمت لاشه گوسفند در عمده فروشی‌ها را کیلویی ۱۳۰ هزار تومان و لاشه گوشت گوساله را کیلویی ۱۱۸ هزار تومان اعلام کرده است.

آقای پوریان پیشتر هم گفته بود: “رکود بازار باعث شده ۳۸۰ هزار تن گوشت قرمز تولید شده در ایران بی‌مشتری بماند.”

یکی از دلایل اصلی رکود بازار، کاهش قدرت شهروندان ایرانیست که طی سالهای اخیر با افزایش تورم، تشدید شده است.

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود درباره قیمت بعضی اقلام خوراکی در “مناطق شهری” ایران از جهش قیمتها در بسیاری از کالاهای اساسی از جمله گوشت قرمز خبر داده است.

در این گزارش، قیمت متوسط هر کیلو گوشت گوسفند در بهمن ماه امسال نزدیک به ۱۵۰ هزار تومان اعلام شده که در مقایسه با بهمن پارسال (۱۳۹۹) حدود ۲۲ درصد افزایش قیمت داشته است.

قیمت متوسط گوشت گوسفند در خرده‌فروشی‌های مناطق شهری ایران نسبت به ماه قبلی (دی ماه) هم حدود ۵ درصد گرانتر شده است.

فعالان بازار گوشت می‌گویند افزایش “صادرات دام زنده” و “مطرح شدن موضوع حذف ارز ترجیحی” از کالاهای اساسی که فعلا در هاله‌ای از ابهام قرار دارد به این گرانی دامن زده است.

کمتر از یک ماه پیش، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ایران اعلام کرده بود گوشت قرمز و برنج ایرانی قرار است به شکل دستوری، قیمت‌گذاری شوند.

گزارش‌های میدانی در ایران از تدام گرانی کالاهای اساسی و خدمات حکایت دارد که گزارش‌های رسمی هم این روند را تائید می‌کنند؛ از جمله اقلامی که به غیر از گوشت طی ماههای اخیر شاهد افزایش چشمگیر قیمت بوده برنج بوده است.

اخیرا برنج طارم اخیر در خرده‌فروشی‌ها تا ۹۲ هزار تومان هم بالا رفته است.

در گزارش اخیر مرکز آمار ایران درباره قیمت اقلام خوراکی در بهمن ماه برنح از جمله اقلامی بوده که بالاترین رشد قیمت را از سال پیش تا کنون تجربه کرده است.

در این گزارش متوسط قیمت متوسط برنح ایرانی “درجه یک” در بهمن ماه ۶۷ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام شده است؛ بهمن ماه پارسال (۱۳۹۹) قیمت این قلم خوراکی حدود ۳۴ هزار تومان بود که طی یک سال بیش از ۹۵ درصد قیمت آن گرانتر شده است.

بخشی از این دلیل این گرانی به غیر ار تورم عمومی به خشکسالی و ممنوعیت فصلی واردات این کالا نسبت داده شد.

درگیری روسیه و اوکراین به نگرانی‌هایی درباره تامین نهاده‌های دامی و احتمال گرانی بعضی اقلام دامن زده است.

کسری لشکری، بازرس اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران اخیرا گفته: “بسیاری از شرکت‌ها با ارسال ایمیل و فکس به ما عنوان کردند که در شرایط فعلی نمی‌توانند به قراردادهای خود عمل کنند و ارسال محموله‌ها به بعد از شرایط جنگی موکول خواهد شد.”

بخش عمده‌ای از ذرت ایران در این ایام سال از کشورهای روسیه، اوکراین و رومانی تامین می‌شود که واردات آنها حالا دچار اختلال شده است.

نگاهی به جزئیات تغییر قیمت‌های اقلام خوراکی در ایران نشان می‌دهد که اکثر کالاها شاهد افزایش قیمت بوده‌اند؛ بعنوان مثال قیمت سیب زمینی از سال پیش تا کنون ۱/۵ برابر شده است.

گرانی این اقلام در ایران در حالیست که منابع رسمی در ایران نرخ تورم بهمن ماه را ۴۱/۴ درصد اعلام می‌کنند.

طی ماه‌های اخیر، بر اساس منابع رسمی، تورم سالانه که برای بیش از یک سال رو به افزایش بود به طور جزئی شروع به کاهش کرد که دولت ابراهیم رئیسی از آن به عنوان “موفقیت” یاد می‌کند.

بانک مرکزی ایران سال پیش (۱۳۹۹) و در دوران ریاست عبدالناصر همتی، هدف تورمی امسال را ۲۲ درصد (با ۲ واحد نوسان مثبت و منفی) تعیین کرده بود که این رقم حالا به نزدیک دو برابر رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید