به گزارش CNN فارسي ، روزنامه «آفتون‌بلادت» سوئد از بازداشت یک گردشگر سوئدی در ایران خبر داد.

«آفتون‌بلادت»، پنج‌شنبه ۵ مه، نوشت یک شهروند سوئدی حدودا ۳۰ ساله، هفته گذشته پیش از ترک ایران بازداشت شده است.

این روزنامه علت این بازداشت را مرتبط با هشدار وزارت خارجه این کشور که همزمان با پایان دادگاه حمید نوری از شهروندان خود خواسته بود تا از انجام سفرهای غیرضروری به ایران خودداری کنند، دانست.

نام فرد سوئدی بازداشت‌شده در ایران اعلام نشده است.

سفارت سوئد در تهران با تایید بازداشت تبعه خود در ایران گفت، به دنبال تماس با مقامات جمهوری اسلامی برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر از پرونده و دلیل بازداشت این فرد است.

حمید نوری، دادیار پیشین زندان گوهردشت کرج اخیرا در دادگاه استکهلم به جنایت علیه بشریت متهم شده و دادستان سوئد خواستار اشد مجازات برای او شده است.

همزمان با برگزاری آخرین جلسه دادگاه نوری، خبرگزاری «ایسنا» در گزارشی خبر داد، جمهوری اسلامی به‌دنبال اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی، پژوهشگر زندانی دوتابعیتی ایرانی – سوئدی تا پایان ماه جاری است.

این خبرگزاری به‌ نقل از «برخی تحلیلگران سیاسی» مدعی شد، دستگیری حمید نوری «با هدف فشار بر دولت ایران جهت رهاسازی احمدرضا جلالی» بوده است.

این خبرگزاری در ادامه به صراحت نوشته است، دولت ایران با اعدام جلالی، «امکان اقدامی دیگر مشابه بازداشت حمید نوری را از دولت سوئد سلب خواهد کرد.»

با اتمام آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات حمید نوری، قاضی این جلسه اعلام کرد که رای این دادگاه ۱۴ ژوییه اعلام خواهد شد.

وزارت خارجه ایران، دوشنبه ۲ مه، سفیر سوئد در تهران را با هدف اعلام «اعتراض شدید» جمهوری اسلامی به برگزاری دادگاه نوری و صدور کیفرخواست دادستان این کشور با اشد مجازات برای متهم احضار کرد.

وزارت خارجه سوئد نیز پنج‌شنبه، ۲۸ آوریل، در اطلاعیه‌ای، به شهروندان خود توصیه کرد از «سفرهای غیرضروری» به ایران خودداری کنند. وزارت‌ خارجه این کشور ، این هشدار را «تغییرات در وضعیت امنیتی» برای سوئدی‌ها و سایر اروپایی‌ها توصیف کرد و این وضعیت را حاصل افزایش روزافزون «اظهار نارضایتی» خواند.

حکومت ایران با بازداشت و گروگان گرفتن شهروندان دو تابعیتی و خارجی که به ایران سفر می‌کنند، عمدتا آنان را به «جاسوسی» متهم کرده و سپس برای آزادی آنان از کشورهای غربی باج‌خواهی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید