به گزارش CNN فارسی ، رسانه‌های اسرائیلی به نقل از چند مقام دیپلماتیک خبر دادند که ارزیابی تل‌آویو از احتمال موفقیت مذاکرات هسته‌ای وین تغییر یافته و به گفته آن‌ها، شانس امضای توافق جدید «نزدیک به صفر» است.

روزنامه «اسرائیل هیوم»، سه‌شنبه ۲۶ آوریل در گزارشی نوشت، منابع دیپلماتیک تأکید کرده‌اند: «احتمال این‌که طرفین در روزهای آینده به توافقی برسند، به طور تصاعدی در حال کاهش است.»

این منابع اعلام کرده‌اند، درخواست ایران برای حذف سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا، جدی‌ترین مانع در مسیر مذاکرات وین بوده و به‌نظر می‌آید دو طرف در این زمینه به توافقی نرسیده‌اند.

این روزنامه افزود، آمریکا پیشنهاد داده است که سپاه از این فهرست خارج شده و نیروی قدس سپاه به این گروه اضافه شود اما تهران با این درخواست نه تنها موافقت نکرده بلکه درخواست‌های جدیدی ارائه داده است.

یک مقام دیپلمات در این زمینه به اسرائیل هیوم گفت: «ایران روز به روز درخواست‌های بیشتری ارائه می‌دهد و آمریکا نیز با موانعی از داخل مواجه است. بنابراین هرچقدر زمان بیشتر به جلو می‌رود، شانس دستیابی به توافق کاهش پیدا می‌کند.»

بر اساس این گزارش، مقامات اسرائیلی در این زمینه ابراز خرسندی کرده و یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل نیز در اوایل این هفته در نشستی مطبوعاتی به خبرنگاران گفته است، اگر در وین توافقی امضا نشود، او «متأسف نخواهد بود.»

ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل نیز این هفته به واشینگتن سفر کرد تا با جیک سالیوان، همتای آمریکایی خود دیداری داشته باشد.

یک مقام بلندمرتبه به اسرائیل هیوم گفته است، هدف از سفر هولاتا به واشینگتن، ایجاد هماهنگی‌های لازم برای سناریوی شکست مذاکرات وین است.

تل‌آویو پیشتر اعلام کرده بود که کشورهای مذاکره‌کننده در وین، در آستانه دستیابی به توافق نهایی هستند. این اظهارنظر اخیر مقامات اسرائیلی نشان‌دهنده تغییر موضع این کشور درباره چشم‌انداز مذاکرات وین است.

به گفته اسرائیل هیوم، تل‌آویو اکنون منتظر است که آمریکا و دیگر کشورهای حاضر در وین، فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک خود را علیه ایران افزایش داده تا این کشور را وادار به توقف برنامه تسلیحات هسته‌ای و پایان فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده خود در منطقه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید