اين خبر را “عبدالله صالح” يکي از برادرزاده‌هاي اين فرمانده مقاومت، در پيامي متني به خبرگزاري رويترز تاييد کرده است.

به گزارش CNN فارسی عبدالله صالح در پيام خود به اين خبرگزاري نوشته است طالبان عموي او را روز گذشته کشته‌اند، اجازه دفن او را به بستگانش نداده و گفته‌اند پيکر او “بايد بپوسد.”

مرکز خبررساني اردوزبان طالبان، الاماره، گفته است “بر اساس گزارش‌ها آقاي روح‌الله صالح در درگيري‌ها در پنجشير کشته شده‌ است.”

همزمان سازمان ملل متحد تاييد کرده که نيروهاي طالبان چهار نفر را در اعتراضات اخير کشته‌اند.

اين نهاد بين‌المللي “خشونت روزافزون طالبان” در مقابل اعتراضات را محکوم کرده است و گفته نيروهاي طالبان براي مقابله با معترضان از تازيانه، باتوم، قنداق تفنگ و شليک گلوله استفاده کرده‌اند.

معترضان در شهرهاي مختلف افغانستان خواستار احترام به حقوق زنان و آزادي‌هاي مدني و قطع نفوذ پاکستان در اين کشور شده بودند.

کميسارياي حقوق بشر سازمان ملل متحد در بيانيه‌اي از طالبان خواسته است “استفاده از قوه قهريه، بازداشت‌هاي خودسرانه عليه خبرنگاران و مردمي که حق اعتراض مسالمت آميز دارند” بلافاصله متوقف کند.

برخي گزارش‌هاي تاييد نشده حاکي از آن است که صالح زماني که با وسيله نقليه شخصي قصد سفر به کابل را داشته کشته شده است.

گفته مي‌شود صالح در پي کنترل طالبان در افغانستان به نيروهاي مخالف مقاومت در دره پنجشير در شمال اين کشور پيوسته بود.

راوينا شمداساني، سخنگوي سازمان ملل متحد روز جمعه در کنفرانس خبري سرکوب معترضان توسط طالبان را محکوم کرد.

خانم شمداساني گفت اعتراضان مردمي از ۱۵ اوت که طالبان قدرت را در افغانستان به دست گرفته رو به افزايش گذاشته و در مقابل طالبان گردهمايي‌ بدون مجوز را ممنوع کرده و به شرکت‌هاي مخابراتي دستور داده است که دسترسي تلفن‌هاي همراه به اينترنت را در کابل قطع کنند.

به گفته اين مقام سازمان ملل متحد، طالبان بايد در اين دوره پرابهام به صداي زنان و مردان افغان در خيابان‌هاي اين کشور گوش بدهد.

در بيانيه سازمان ملل متحد سرکوب خشونت‌بار خبرنگاران را نيز محکوم شده است.

خبرنگاران افغان به سی ان ان گفته‌اند که زماني که در تلاش براي پوشش خبري اعتراضات بوده‌اند هدف تازيانه و ضرب و جرح از سوي طالبان قرار گرفته‌اند و بازداشت شده‌اند.

طالبان عده‌اي از خبرنگاران افغان را به شدت کتک و تازيانه زده‌اند.

گزارش سازمان ملل متحد درباره وقايع افغانستان همزمان با افزايش نگراني‌ها درباره اين کشور درپي به قدرت رسيدن طالبان در اين کشور منتشر شده است.

روز جمعه برنامه خواربار جهاني سازمان ملل متحد اعلام کرد ۹۳ درصد از خانواده‌هاي افغان غذاي کافي نمي‎خورند و خشکسالي مشکل تامين غذا در اين کشور را تشديد کرده است.

بر اين اساس ۴۰ درصد محصولات کشاورزي براثر خشکسالي از ميان رفته است.

به نوشته روزنامه وال‌استريت ژورنال، امداگران نگرانند که ظرف چند ماه کل کشور دچار فقر شود.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد نيز هشدار داده است که بعد از دو دهه پيشرفت در آموزش کودکان در افغانستان اين کشور با فاجعه‌اي نسلي در آموزش روبرو خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید