به گزارش CNN فارسی , رسانه دولتی بلاروس بلتا گزارش داد ، کولسنیکووا و یکی دیگر از فعالان اپوزیسیون ، ماکسیم زناک ، به اتهام افراط گرایی و توطئه برای “تصرف قدرت دولتی به روش غیر قانون اساسی” در محاکمه ای که در مینسک پایتخت پشت درهای بسته برگزار شد ، متهم شدند.
زناک ، که همچنین یکی از اعضای اصلی شورای هماهنگی است که توسط مخالفان حکومت استبدادی لوکاشنکو تشکیل شده است ، به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

کولسنیکووا ، یک موسیقیدان بود که به فعالی سیاسی تبدیل شد ، یکی از سه زنی بود که سال گذشته پس از محرومیت نامزدهای مرد مخالف از رقابت های ریاست جمهوری ، برای مقابله با کمپین مخالفان علیه لوکاشنکو متحد شدند.
این سه نفر چهره ای از جنبش اعتراضی بودند که ده ها هزار نفر از مردم بلاروس را به خیابان ها فرستاد که طی آن مردم معترض خواستار تغییر سیاسی در جریان انتخابات این کشور شدند. تظاهرکنندگان و همچنین ناظران مستقل ادعا کردند که در رای گیری برای تمدید حکومت ۲۷ ساله لوکاشنکو تقلب شده است.

رئیس جمهور لوکاشنکو که تقلب در انتخابات را رد کرد ، از زمان ادعای پیروزی و سرکوب مخالفان در سال گذشته با تحریم های ایالات متحده و دیگر دولت های غربی روبرو شده است.
کولسنیکووا سپتامبر گذشته دستگیر شد و به مرز منتقل شد و در آنجا دستور خروج از کشور صادر شد. در عوض ، طبق گزارشات ، او گذرنامه خود را پاره کرد و از اجبار به تبعید خودداری کرد.
“سوتلانا تیخانوفسکایا” بلاروسی می گوید: “ما خواستار آزادی فوری ماریا و ماکسیم هستیم که هیچ گناهی ندارند. این وحشت علیه بلاروسی هایی است که جرات می کنند در برابر رژیم بایستند. ما تا زمانی که همه در بلاروس آزاد نشوند ، دست از تلاش برنمی داریم.” پس از اعلام حکم ، رهبر مخالفان که برای ریاست جمهوری کاندیدا شده و با کولسنیکووا اعتراضات را رهبری کرد ، روز دوشنبه در توییتر گفت.
تیخانوفسکایا ، که پس از زندانی شدن شوهرش در آستانه رای گیری ، نامزد مخالفان بود ، در اوت گذشته پس از اعتراض به نتایج اولیه انتخابات که باعث پیروزی قاطع لوکاشنکو شد ، به همراه فرزندان خود به لیتوانی همسایه گریخت.
تیخانوفسکایا کولسنیکووا و زناک را “قهرمانان بلاروس” نامید.

ترحمه خبرگزاری CNN

دیدگاهتان را بنویسید