به گزارش CNN فارسی، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، در سخنانی گفته است “اینکه در مقطعی با دشمن مذاکره، صحبت و تعامل شود به معنای تسلیم شدن در مقابل آن نیست، همچنانکه تاکنون تسلیم نشده و از این پس نیز نخواهیم شد”.

این سخنان همزمان است با خبرهای جدید از مذاکرات وین در خصوص برجام که حاکی از پیشرفت در مذاکرات و امکان رسیدن به توافق است.

او که امروز به صورت از راه دور برای جمعی در شهر قم سخنرانی می‌کرد در ادامه اگرچه تاکید کرد که “تسلیم نشدن در برابر دشمن مستکبر و زورگو نیز جزو اصول انقلاب است”.

او در اظهارات خود گفت که “حساسیت‌زدایی از اصول انقلاب را بخشی از جنگ نرم وسیع و متنوع علیه ملت ایران خوانده و از دست‌اندرکاران در مطبوعات و رسانه و شبکه‌های مجازی خواسته که با این ‘نقشه ‘ مقابله کنند.”

 این سخنان همزمان با تایید پیشرفتهایی در مذاکرات هسته‌ای از سوی آمریکا، روسیه و کشورهای اروپایی، می‌تواند نشانه‌ای توافق ایران و آمریکا برای بازگشت به برجام قلمداد شود.

در شش هفته گذشته و پس از تعیین تیم جدید مذاکره کننده توسط دولت ابراهیم رئیسی، دور جدید مذاکرات وین با هدف بازگشت ایران و آمریکا به برجام و لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران آغاز شده و در این مدت به ندرت خبرهایی در خصوص پیشرفت مذاکرات منتشر شده بود، اما از هفته گذشته تمامی طرف‌های مذاکره اعلام کردند که موفقیت‌هایی به دست آمده است.

آیت‌الله خامنه‌ای پس از خروج ایالات متحده در دوره دونالد ترامپ از برجام، مذاکره مستقیم با این کشور را ممنوع اعلام کرد و به همین دلیل پس از روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا تمامی مذاکرات بین دو کشور به صورت غیرمستقیم با واسطه‌گری روسیه و اتحادیه اروپا انجام شده است.

قرار است از روز دوشنبه (۱۰ ژانویه/۲۰ دی) گفت‌وگوها ادامه پیدا کند و به گفته رسانه‌های ایران “نمایندگانی از نهادهای مرتبط از جمله بانک مرکزی و سازمان انرژی اتمی نیز با هدف تسریع در روند مذاکرات و ارائه نظرات دقیق کارشناسی” در جلسات شرکت خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید