به گزارش CNN فارسی، نماینده سیستان و بلوچستان: تیمی از ایران به افغانستان اعزام شده و مذاکرات درباره بند کمال‌ خان با ملابرادر و وزیر امور خارجه طالبان صورت گرفته است. درحالی که حسن مرتضوی، معاون سفارت ایران در کابل، چهارشنبه ۱۹ ژانویه، مدعی شده بود که باز شدن «سد کمال‌ خان» با رایزنی‌های ایران میان امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان در سفر اخیرش به تهران انجام شده است، وزیر آب و برق طالبان این ادعا را تکذیب کرد.

عبدالطیف منصور، وزیر آب و برق، پنج‌شنبه، ۲۰ ژانویه، طالبان گفته است، آب به درخواست کشاورزان ولایت (استان) نیمروز افغانستان رهاسازی شده است.

او گفت: «آب در حد تامین نیاز کشاورزان رها سازی شده است.»

معاون سفارت ایران در کابل گفته بود: «با رایزنی‌های ایران در سفر امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان به تهران و ادامه این مذاکرات با مسئولین طالبان در افغانستان، روسای این گروه دستور بازگشایی دریچه‌های بند کمال‌خان را صادر کردند.»

محمد سرگزی، نماینده سیستان و بلوچستان ایران هم مدعی شد، تیمی از ایران به افغانستان اعزام شده و مذاکراتی در کابل درباره بند کمال خان با ملابرادر و وزیر خارجه طالبان صورت گرفته است.

محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری سابق افغانستان، در مارس ۲۰۲۱، بند (سد) کمال‌خان در ولایت نیمروز در غرب این کشور را رسماً افتتاح کرد و اعلام کرد که آب را رایگان به ایران نمی‌دهد بلکه در قبال نفت می‌فروشد.

افتتاح این بند جنجال‌هایی را میان ایران و دولت سابق افغانستان بوجود آورد و مقامات ایرانی همواره از ایجاد این بند انتقاد کرده بودند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه سابق ایران در سال ۲۰۱۹، هشدار داده بود که تهران برای گرفتن آب از کابل از تمام ابزارها استفاده خواهد کرد؛ اما محمد اشرف غنی در پاسخ گفته بود، کابل متعهد به اجرای این قرارداد است.

دیدگاهتان را بنویسید