چین طی پنج سال گذشته فروش سوخت دریایی چین که به اصطلاح بانکرینگ معروف است بر جذب کشتی هایی که به سمت کره جنوبی و ژاپن سفر میکند تمرکز کرده است, اما به نظر می رسد سنگاپور با حفظ موقعیت خویش رشد تصاعدی در پیشی گرفتن از فروش سوخت نسبت به چین داشته است.

مرکز بانکرینگ چین در واقه در مجمع الجزایر ژوشان که در جنوب سواحل شرقی شانگهای می باشد, قرار داردکه در واقعبرخی از جدیدترین و عظیم ترین پالایشگاه های نفت چین در این قسمت قرار گرفته است.

از طرفی دیگر میتوان سنگاپور را بزرگترین مرکز سوخت گیری مجدد کشتی ها نامید که در سال گذشته چسزی معادل ۵۰ میلیون تن سوخت های بانکر فروخت و خودش را در در دلبازار اقتصادی دنیا جا کرد.فروش این میزان از سوخت معادل یک پنجم فروش کل دنیا محسوب می شود. طبق گفته ی شرکت اویل چم ,فروش چین برای پنجمین سال متوالی رشد کرده است  و به ۱۶.۹ میلیون تن رسیده است.

کشور سنگاپور از لحاظ موقعیتی در گذرگاهی قرار گرفته است که قرن ها مسیر تجاری وصل کننده آسیا به اروپا  بوده است  و از این نظر از کشور سنگاپور برتری جغرافیایی نسبت به چین داراست.از طرفی دیگر ساخت نخستین بندر کانتینری جنوب شرقی آسیا که در سال۱۹۷۲   تاسیس شد به این کشور کمک کرد که جایگاه تامین کننده برتر سوخت دریایی را بدست بیاورد و در حال حاضر نیز این کشور سرگرم برنامه ریزی برای بزرگترین پایانه اتومات جهان است.

کشور سنگاپور شبکه ای وسیع از مخازن و پالایشگاهها را برای ثابت نگه داشتن روند تامین سوخت کشتیها دارد و شفافیت و مقررات سخت گیرانه ای که به مرحله ی عمل گذاشته است به صاحبان کشتی درباره کیفیت سوختی که خریداری و دریافت می کنند , اطمینان می دهد.

باید دید ادامه این جدال بین چین و سنگاور چه سر انجامی دارد و چه کسی برنده این جدال خواهد شد!

دیدگاهتان را بنویسید