وی افزود : در منطقه ما ، تغییر اقلیم به ‌میزان بسیار زیادی ، به این معنا است که باید آماده مواجه شدن با شرایط جدید آب ‌و هوایی در مورد موضوع برق باشیم.

وزیر نیرو با یاد آوری اینکه امسال سال خشکی بوده است ، ادامه داد : سازمان آب و برق خوزستان قدمت زیادی دارد و این یعنی این سازمان جزو غنی ‌ترین شرکت‌ها از نظر بنیه کارشناسی، تجربیات انباشته و تجهیزات و امکاناتی است بنابراین تجربه بسیار بالایی در مواجهه با پدیده‌ های جدی یعنی خشکسالی‌ های مفرط و ترسالی‌ های شدید دارند.

وزیر نیرو گفت : اتفاقی که امسال در خوزستان رخ داده است ، این بود وقتی که رها سازی‌ ها از سد کرخه و سد دز برای پایین ‌دست و رسیدن به هور و مصارف دیگر انجام می ‌شد به آن میزان نمی ‌رسید و یکی از دلایل آن هم برداشت‌ هایی بود که بین راه انجام می ‌گرفت و مشکلاتی را ایجاد کرد. گاهی هفتاد مترمکعب در ثانیه بود ، ولی آب نمی ‌رسید که به ۹۰، ۱۱۰، ۱۳۰ و الان به ۱۶۰ مترمکعب در ثانیه از سد کرخه و حدود ۱۴۰ متر مکعب در ثانیه از سد دز رها می‌ شود که آب به پایین ‌دست هم رسیده است.

وزیر نیرو در خصوص سهم استخراج رمزارز ها در رشد مصرف برق پیش ‌بینی ‌نشده کشور گفت : برق ، کالایی قابل ذخیره‌ سازی نیست و تولید و مصرف آن باید هم ‌تراز باشد تا برق مطمئن و پایداری را به مردم تقدیم کنیم ، لذا اگر به همان اندازه مصرف‌ مان برق تولید کنیم ، سه درصد که هیچ ، حتی نیم درصد هم خارج از محاسبه افزایش مصرف داشته باشیم یعنی ناتوانی در پاسخگویی خواهیم داشت این مسئله کاملا روشن است.

وی افزود : پس از آن دریافتیم که وزارت صمت بر اساس مصوبه دولت مجوزی که برای تولید رمزارز داده حدود ۳۲۱ مگاوات است ، حال اینکه میان ۳۲۱ و رقم چند هزار مگاواتی فاصله بسیاری وجود دارد ، اینجا بود که همکارانی که در دستگاه ‌های اطلاعاتی قابلیت پیگیری مسئله را داشتند ، شروع به تحقیق و بررسی کردند و تا دو سه روز قبل ، حدود ۲۰۱ هزار و ششصد و ۳۷ ماینر غیر مجاز کشف شد که حجم برق مصرفی این تعداد ماینر برابر با مصرف ۵۸۳ هزار و ۸۰۹ کیلووات یعنی ۵۸۴ مگاوات برق است ، البته نیرو های انتظامی و اطلاعاتی می ‌گویند که رقم واقعی بیشتر از این مقادیر است.

دیدگاهتان را بنویسید