به گزارش CNN فارسی ، کاربران رسانه‌های اجتماعی از بامداد سه‌شنبه ششم اردیبهشت با انتشار تصاویر و ویدیوهایی، از تحرکات نظامی در مرز ایران و افغانستان خبر دادند.

پس از آن نیز با انتشار ویدیویی کوتاه، از «صف‌آرایی و استقرار نیروهای لشکر ٨٨ زرهی زاهدان در مرز افغانستان» خبر داده شد.

در ویدیویی که بدون ذکر تاریخ منتشر شد تعدادی تانک ایران در حال حرکت در یک جاده دیده می‌شوند.

با این حال یک وبسایت وابسته به شورای عالی امنیت ملی ایران، نوشت: «انتشار برخی تصاویر قدیمی و غیرمرتبط درباره اعزام یگان‌های نظامی به مرزهای شرقی صحت نداشته و وضعیت مرزهای مشترک با افغانستان کاملا عادی است.»

این وبسایت همچنین نوشت که «مراودات مرزی» برای رفع «سوء تفاهم‌ها» ادامه دارد.

از سوی دیگر، ویدیویی در کانال‌ تلگرام منتشر شده که شماری از افراد مسلح طالبان را در حال مستقر شدن در پشت یک دیوار در مرز اسلام‌قلعه نشان می‌دهد.

فردی که ویدیو را ثبت کرده از امکان وقوع درگیری سخن می‌گوید و به گفته او، آنها منتظر رسیدن نیروهای بیشتر هستند.

برخی کاربران نیز ویدیویی منتشر کرده‌اند که تخلیه پارکینگ گمرک مرزی دوغارون را نشان می‌دهد و فردی در آن می‌گوید این پارکینگ را تخلیه می‌کنند «چون گفته‌اند امشب قرار است جنگ شود».

در دو روز اخیر نیز ویدیوها و گزارش‌هایی درباره پرواز هلیکوپترهای ایران در مرز دو کشور منتشر شد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز دوشنبه درباره تنش‌های مرزی در مرز دوغارون گفته بود: «ایران در این زمینه نگرانی جدی دارد و ما این را به هیات حاکمه سرپرستی افغانستان اعلام کردیم.»

روز شنبه گزارش‌هایی درباره درگیری مرزی میان نیروهای طالبان و مرزبانان ایران در مرز دوغارون/اسلام‌قلعه و آماده‌باش نیروهای دو طرف منتشر شد و خبرگزاری تسنیم از بسته شدن موقت این گذرگاه مرزی خبر داد.

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ابراهیم رئیسی در امور افغانستان، دلیل این درگیری را «جاده سازی بدون هماهنگی قبلی» توسط طالبان و «نقض مرز» اعلام کرده اما رسانه‌های افغانستان، از جمله طلوع‌نیوز، به نقل از مقام‌های طالبان دلیل تنش مرزی را ورود غیرقانونی یک خودروی نظامی ایران به خاک افغانستان گزارش کردند.

دیدگاهتان را بنویسید