به گزارش CNN فارسی و به نقل از خبرگزاری رسمی CNN , روز پنجشنبه ، اولین پرواز بین المللی مسافری از افغانستان پس از هواپیمای آشفته ارتش آمریکا در ماه گذشته در قطر فرود آمد و بیش از ۱۰۰ اتباع خارجی از جمله آمریکایی ها را با خود حمل کرد.

 

به گفته یک منبع آگاه ، مسافران روز پنجشنبه پرواز قطری ایرویز از فرودگاه کابل – شهروندان کانادایی ، اوکراینی ، آلمانی ، بریتانیایی و آمریکایی و به طور کل می توان گفت ۲۰۰ اتباع خارجی بودند که طالبان به آنها برای خروج از کشور مجوز داده بود.
خروج هواپیماها اولین سیگنال است که پس از هفته ها بلاتکلیفی ، حداقل برخی از اتباع خارجی که مایل به ترک افغانستان هستند قادر به انجام این کار خواهند بود. از زمانی که تسخیر طالبان در اواسط ماه اوت ، عملیات تخلیه به رهبری ایالات متحده را دچار سردرگمی کرد ، غیرنظامیان برای یافتن راه خروج امنی از کشور تلاش می کنند.

به گفته یک منبع هوانوردی که با CNN صحبت کرده است ، اداره هوانوردی غیرنظامی افغانستان خود را برای شروع پروازهای بیشتر از کابل آماده می کند. به گفته این منبع ، هر دو شرکت هواپیمایی بزرگ افغان Kam Air و Ariana Afghan Airlines قصد دارند مسیرهای مختلف را از سر بگیرند.
این منبع هوانوردی به CNN گفت که ترمینال فرودگاه کابل آماده پرواز است.
صبح امروز ، مقامات قطری و طالبان از آسفالت فرودگاه کابل ، جایی که بوئینگ ۷۷۷ هواپیمایی قطر ایرویز ایستاده بود ، بازدید کردند.
چندین مسافر که منتظر بودند زودتر پرواز خود را اعلام کنند ، مقصد نهایی خود را کانادا اعلام کردند. مردی به خبرنگار عربی الجزیره در فرودگاه به زبان انگلیسی گفت: “ما به کانادا می رویم ، ما کانادایی هستیم.” دو مرد دیگر نیز گفتند که عازم کانادا هستند.
سایر پروازهای بین المللی در روزهای آینده انتظار می رود که انجام شوند.
این یک خبر فوری است که در آینده ای نزدیک بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

ترجمه از سایت رسمی خبرگزاری CNN

دیدگاهتان را بنویسید