به گزارش CNN فارسی ، در نشست دو روزه رهبران گروه ۲۰ که روز شنبه هشتم آبان به میزبانی و ریاست دوره‌ای ایتالیا در شهر رم آغاز شد، تمرکز اصلی بر چالش‌های اقتصادی کرونا و موضوعات مربوط به تغییرات اقلیمی است.

آخرین باری که سران گروه ۲۰ نشستی حضوری داشتند در سال ۲۰۱۹ بود و پس از آن، نشست سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع کرونا به صورت مجازی برگزار شد.

قرار است سران آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان بعدازظهر شنبه در جلسه‌ای درباره ایران و موضوع ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یکی از مقام‌های کاخ سفید گفت انتظار می‌رود که در پایان این نشست بیانیه‌ای صادر شود که نشانگر اتحاد این چهار کشور در این موضوع خاص باشد و «همچنین چارچوبی را برای آنچه معتقدیم راه پیش رو است تعیین کند».

روز جمعه شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از منابع آگاه گزارش داد که در نشست جو بایدن با رهبران سه کشور اروپایی، درباره چگونگی تحمیل هزینه به ایران به خاطر تعلل در بازگشت به مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگو خواهد شد.

سی‌ان‌ان به نقل از این منابع گزارش داد که دولت بایدن در حال بررسی راه‌های افزایش فشار بر ایران است.

مذاکرات احیای برجام که در ماه‌های پایانی دولت حسن روحانی در وین در حال برگزاری بود، با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی متوقف شد و مقام‌های دولت رئیسی در این چهار ماه بارها گفته‌اند «به زودی» به مذاکرات با ۱+۴ باز خواهند گشت.

به تازگی نیز علی باقری کنی، معاون وزارت خارجه ایران، از تاریخ «پیش از پایان نوامبر» سخن گفته است.

نشست سران گروه ۲۰ همچنین در آستانه نشست اسکاتلند درباره تغییرات اقلیمی برگزار می‌شود و این رهبران از رم رهسپار گلاسکو خواهند شد.

اجلاس سازمان ملل متحد درباره مقابله با تغییرات اقلیمی قرار است از روز نهم آبان در اسکاتلند آغاز به کار کند و تا ۲۱ آبان ادامه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید