دولت سیزدهم و چالش های پیش روی آن ها ، دو چالشی که با آن ها همان ایتدا مواجه هستند ، موضوع تامین ارز کالا های اساسی و همچنین دستیابی به منابع پایدار ریالی برای جلو گیری از تشدید کسری بودجه می باشد.

بررسی آمار های گمرک ایران نشان می‌ دهد که واردات و ترخیص نهاده‌ های اصلی شامل ذرت ، جو و کنجاله سویا با افت قابل توجه ده ‌درصدی در شرایط خشک ‌سالی و افت پنجاه درصدی خوراک دام تولید داخل ، وضعیت خطرناکی را در این حوزه ایجاد کرده است.

از طرف دیگر بودجه هزار و دویست و هشتاد هزار میلیارد تومانی سال ۱۴۰۰ یکی از چالش های مهم اقتصاد و بسیار مهم ایران می باشد که دولت سیزدهم به‌ محض حضور با گرفتاری تأمین منابع برای پرداخت هزینه‌ های اجتناب ‌ناپذیر مواجه خواهد شد . امسال ، سه منبع اصلی درآمدی بودجه از جمله مالیات ها ، درآمد های نفتی و فروش اوراق شرایطی منحصربه ‌فرد تر دارند. سال گذشته تقریبا صد و بیست و پنج هزار میلیارد تومان اوراق فروش رفت و از این مسیر بعضی از کسری بودجه سال ۱۳۹۹ پوشش داده شد ، اما در سال جاری خبری از فروش اوراق نمی باشد.

از طرف دیگر مجلس شورای اسلامی در بودجه پیش ‌بینی عرضه صد هزار میلیارد تومان سهام را کرده است که با شرایط بازار سرمایه به هیچ عنوان فضایی برای چنین حجم بزرگی از عرضه وجود ندارد و نخواهد داشت و از این محل نیز دولت با کسری بودجه مواجه خواهد شد.

مشکلات کشور ایران زیاد است و همه ی ما دنبال یک فرشته ی نجات بخش هستیم که جانی دوباره را به این کشور بدهد ، آیا این فرشته نجات بخش می تواند دولت سیزدهم با همه ی اعضایش باشد یا خیر؟ آیا اوضاع اقتصادی ایران دوباره جانی تازه خواهد گرفت یا خیر؟ باید دید دولت سیزدهم چه کار خواهد کرد و می تواند ما را به آینده امیدوار تر کند یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید