به گزارش CNN فارسی ، خبرگزاری ایسنا به پرونده اشخاص معروف و خبرسازی که در دادگاه ، محکوم به زندان شده‌اند یا برای آنها پرونده تشکیل شده پرداخته که در ادامه می خوانید:

بابک زنجانی و شرکا

«بابک زنجانی» در سال ۹۲ بازداشت شد. اتهامات زنجانی متهم اصلی پرونده موسوم به فساد نفتی؛ افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور، کلاهبرداری از شرکت ملی نفت، بانک مسکن و تامین اجتماعی، پولشویی، جعل ۲۴ فقره اسناد بانکی و صورت حساب‌های بانکی، جعل حواله‌های ارزی و جعل دستور انتقال بین بانک‌ها بود.

اتهامات «مهدی شمس» متهم ردیف دوم پرونده نفتی، افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی، مشارکت در کلاهبرداری از شرکت ملی نفت ایران، مشارکت در پولشویی و کلاهبرداری و   اتهامات «حمید فلاح هروی» متهم ردیف سوم این پرونده نیز، افساد فی الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی، مشارکت در کلاهبرداری از یک شرکت، مشارکت در کلاهبرداری از تامین اجتماعی و مشارکت در پولشویی بود.

نهایتا پس از برگزاری  جلسات متعدد در دادگاه انقلاب در سال ۹۴، دادگاه بدوی این سه متهم را مفسد فی‌الارض شناخت و به اعدام، رد مال شاکی و شرکت ملی نفت ایران و جزای نقدی محکوم کرد.

سرانجام حکم اعدام بابک زنجانی از سوی دیوان عالی کشور تایید شد و پس از رسیدگی به پرونده دو متهم دیگر نفتی در دادگاه تجدیدنظر در سال ۹۶،  مهدی شمس  به ۲۰ سال حبس و رد مال تضامنی با بابک زنجانی و فلاح هروی به مبلغ ۶۵ میلیون یورو که باید به بانک مسکن بدهد و حمید فلاح هروی نیز به ۲۰ سال حبس و رد مال شامل یک دستگاه خودروی بنز، یک میلیارد هدیه ازدواج دخترش و منزلی در شهرک غرب که از طرف بابک زنجانی به عنوان هدیه به او داده شده بود و دو میلیون دلار سود حاصل از بانک FIIB محکوم شدند.

بابک زنجانی در فضای ملتهب ورزش، به‌ ویژه فوتبال هم دستی بر آتش داشت. او تا پای خریدن باشگاه پرسپولیس پیش رفت. بابک زنجانی شاید دستش به باشگاه پرسپولیس نرسید ولی بالاخره تیم‌داری کرد؛ او راه‌آهن را در اختیار گرفت تا شیوه‌ای جدید در مدیریت خصوصی در فوتبال به راه بیندازد ولی هرچقدر خودش به زندان نزدیک شد، انحراف تیمش از ریل هم بیشتر شد. دست‌آخر، راه‌آهن به‌عنوان بخشی از دارایی زنجانی پس گرفته شد ولی تیری که «ب.ز» معروف بر پیکر واگن‌های پولادی زده بود، آن‌قدر عمق داشت که مانع چرخش مجدد چرخ‌هایش در فوتبال حرفه‌ای شود.

علیرضا زیباحالت منفرد

علیرضا زیباحالت منفرد، جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی  در سال ۹۵ دستگیر شد و  در سال ۹۸ به جرم مشارکت عمده و کلان در نظام اقتصادی و مشارکت کلاهبرداری شبکه ای از شرکت نفتی HK به مبلغ یک و دو دهم میلیارد یورو به ۲۵ سال حبس و  استرداد کلیه اموال منقول وغیرمنقول و وجوه حاصل از کلاهبرداری و رد آن در حق شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی ایران و شرکت HK به جزای نقدی معادل مال کلاهبرداری شده، محکوم شد و این حکم قطعیت یافت و در حال اجراست.

حسن رعیت

حسن میرکاظمی معروف به حسن رعیت یار غار بابک زنجانی به جرم مشارکت در اخلال عمده در نظام پولی و ارزی کشور و پولشویی، کلاهبرداری، جعل، استفاده از سند مجعول و اعمال نفوذ برخلاف حق و مقررات به ۳۵ سال حبس در سال  جاری در دادگاه کیفری (بدوی) محکوم شد.

هادی رضوی

سیدمحمدهادی رضوی داماد محمد شریعتمداری، وزیر تعاون و  کار و رفاه اجتماعی دولت روحانی و دریافت کننده  تسهیلات از بانک سرمایه در سال ۹۸  به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال  نامشروع  به ۲۰ سال حبس، رد مال و ۷۴ ضربه شلاق و محرومیت از خدمات دولتی محکوم شد.

دیدگاهتان را بنویسید