به گزارش CNN فارسی، رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حکمی هومن رازدار را به سمت مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران منصوب کرد. اوضاع پاویون ایران در نمایشگاه اکسپو دبی از تاسف‌آورترین مشاهدات بازدیدکنندگان به ویژه ایرانیان و علاقه‌مندان به کشور ایران است.

“اکسپو ۲۰۲۰ دبی” در ۹ مهرماه یا اول اکتبر ۲۰۲۱ در دبی گشایش یافت و تا ۲۱ فرودین ۱۴۰۱ و با حضور بیش از ۲۰۰ کشور در امارات در حال برگزاری است. دولت ایران یک پاویون به مساحت ۲هزار مترمربع را در این نمایشگاه بین‌المللی به خود اختصاص داده است.

از همان روزهای اولیه آغاز به کار این نمایشگاه همواره انتقادهای زیادی از سوی فعالان و صاحب‌نظران به نحوه حضور ایران در این رویداد مهم بین‌المللی که فرصتی بکر برای کشورهای مختلف برای ارائه دستاوردهایشان در زمینه‌های گوناگون است، مطرح شد.

رسانه‌های ایران می‌نویسند، صرفنظر از معماری عجیب و غریب پاویون ایران که بیشتر کشورهای بادیه‌نشین عرب را تداعی می‌کند، بی‌برنامگی و کج‌سلیقگی برگزارکنندگان در معرفی تاریخ و دستاوردهای ایران بسیار آزاردهنده است تا جایی که مورد اعتراض بسیاری از بازدیدکنندگان ایرانی قرار گرفته است.

خبرگزاری فارس می‌نویسد: «در حالی‌که بسیاری از کشورها آخرین دستاوردهای خود را در اکسپو عرضه می‌کنند، غرفه ایران با نمایش چند عدد فرش و فروش گز و پسته و سوهان! در این نمایشگاه که عمدتا فن‌آوری‌های نوین را عرضه می‌کند، شرکت کرده است.»

به گفته برخی بازدیدکنندگان اکسپوی دبی، طراحی و خلاقیت غرفه کشورهای قطر، تاجیکستان و ایران نسبت به دیگر کشورها ضعیف‌تر است و بازدیدکننده چندانی ندارند. در شبکه‌های مجازی همواره انتقادهای فراوانی درباره چگونگی حضور ایران در این رویداد مطرح شده است.

همزمان با شروع به کار نمایشگاه اکسپو دبی ۲۰۲۰ در امارات متحده عربی، سازمان منطقه آزاد انزلی با همکاری بنیاد سینمایی فارابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به حضور عروسک‌های غول پیکر نمایش‌های آئینی باستانی گیلان زمین در پاویون جمهوری اسلامی کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، جالب اینکه طراحان پاویون ایران برای جلب توجه حاضرین در نمایشگاه به رقص محلی چند نوجوان بسنده کردند که با حال و هوای اکسپو کاملا متفاوت است گویی اینکه مسئولین برگزارکننده این نمایشگاه را با نمایشگاه‌های تفریحی و سرگرمی اشتباه گرفته‌اند.

پیش از این حسن زمانی، مدیرعامل برکنارشده اکسپو نسبت به برخی از انتقادهای طرح شده در زمینه بروز و نمود ضعیف ایران در نمایشگاه اکسپو گفته بود: «ماهیت اکسپو صنعتی نیست و نمایش دستاوردهای فضایی، هسته‌ای و پزشکی نیز جایی در اکسپو ندارد؛ بلکه این رویداد برخلاف سایر نمایشگاه‌های دیگر منحصراً فرهنگ و هنری بوده است.»

حضور ایران در اکسپو امسال از همان ابتدا با انتقادهای متعددی در خصوص ابعاد مختلف نحوه حضور ایران همراه بود که به نظر باید ریشه تمام این موارد را در مدیریت ناصحیح اکسپو دانست.

گفته می‌شود، با وجود تمایل شرکت‌های بزرگ خصوصی و معتبر به دلیل عدم اتخاذ تصمیمات و تدابیر مقتضی، اغلب این شرکت‌ها از امکان حضور در اکسپو محروم بودند؛ این در حالی است که شاهد نوعی از مدیریت و هزینه تمام دولتی در اکسپو بوده‌ایم.

این ضعف و نارسایی و عدم هم‌توانی طراحی پاویون با شعار اکسپو بدون درک صحیح از هدف برگزاری این رویداد تنها در بی‌توجهی کامل به ظرفیت‌های مختلفی مثل هنر فرش‌بافی، معادن عظیم ایران، آب و هوا و طبیعت بکر و چهار فصل و… قابل مشاهده و خلاصه نبود، حتی ظاهر پاویون ایران نیز دچار نوعی بی‌نظمی و آشفتگی بود تاجایی که مطابق اخبار منتشرشده پاویون ایران چندین بار ضمن دریافت اخطار به دلیل مسائل ایمنی در معرض پلمب و تعطیلی قرار گرفت.

ابتکار پاویون اتریش در گرته‌برداری از فناوری بادگیرهای یزد

یک راهنمای گردشگری ایرانی ضمن انتقاد از پاویون ایران، از گرته‌برداری اتریش از فناوری بادگیرهای یزد برای پاویون خود نمونه آورد و گفت که از حدود پنج سال پیش و پس از بازدید برخی از اساتید دانشگاهی اتریش به همراه تیم تحقیقاتی همراه آن‌ها از سازه‌ها و بادگیرهای یزد، انجام پژوهش‌های لازم به جهت دریافت چگونگی ساز و کار و نحوه فعالیت این بادگیرها و تعمیم آن به صنعت و فناوری‌های نوین روز اتریش در دستور کار این کشور قرار گرفت.

این کارشناس گردشگری ایرانی با شگفت‌زدگی افزود که هم‌اکنون در اکسپو امسال شاهد هستیم که پاویون اتریش در اکسپو دبی با اقتباس و گرته‌برداری از فناوری بادگیرهای یزد، توانسته است بدون هیچ وسیله خنک‌کننده‌ای، هوای گرم دبی را در پاویون خود مطلوب و خنک‌کند. به عبارت دیگر، این کشور با درک درست از نحوه کارکرد بادگیرهای یزد و اجرای صحیح و مناسب آن ضمن دقت کامل به همه زوایای جزئی، از جمله نقش و نگارها توانسته است از این فناوری غیربومی و متعلق به ایران برای خنک ساختن فضای پاویون خود استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید