صحبت های مقام ارشد فدرال رزرو در خصوص قطعی بودن افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۲۳ به کمک دلار در برابر دیگر ارز های امن آمده است. ریچارد کلاریدا- قایم مقام رییس بانک مرکزی آمریکا- با بیان اینکه سیاست این نهاد، مبتنی بر بازگشت هر چه زودتر شرایط به حالت عادی می باشد ، گفته است : ابزار های کافی در اختیار بانک مرکزی قرار دارد و در نتیجه ما یه چارچوب کاملا انعطاف پذیر داریم. در بلند مدت هدف آن می باشد که نرخ تورم را اول از سطح فعلی کاهش داده و سپس در محدوده دو درصدی تثبیت کنیم.

اگرچه برآورد دقیقی از خسارت کرونا به اقتصاد جهانی وجود ندارد ولی به منظور تقویت رشد اقتصادی، نقدینگی عظیمی به قسمت های مختلف تزریق شده است که این نقدینگی به همراه خود دارای تبعات تورمی است. صندوق بین المللی پول در بیانیه ای اعلام کرد حدود ۶۵۰ میلیارد دلار کمک نقدی به شکل حق برداشت مخصوص در اختیار کشورهای مختلف برای مقابله با کرونا قرار خواهد داد. کریستالینا جیورجیوا- رییس صندوق بین المللی پول- با تاریخی خواندن این تصمیم گفته این امر به ثبات مالی جهانی کمک خواهد کرد.

اقتصاد آمریکا کم کم در حال احیای کامل می باشد. از مارس سال قبل دولت آمریکا به مانند بسیاری از کشورهای دیگر مجبور شد قسمت بزرگی از کسب و کارها را تعطیل و قرنطینه سراسری برقرار کند. که در نتیجه این محدودیت، بیش از ۲۳ میلیون آمریکایی شغل خود را از دست دادند. هنوز هم حدود ۹ میلیون نفر از آن ها بیکار باقی مانده اند. دولت با تزریق حدود ۶ تریلیون دلار نقدینگی و بانک مرکزی نیز با برنامه بزرگ خرید اوراق قرضه تلاش کرده اند تا از پیامد های مخرب کرونا روی اقتصاد بکاهند.

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌ گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۸ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۲۵۷ واحد بسته شد.

نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۰۳ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

ارزهای اروپایی

در تازه ‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۱۹ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۹۰ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۴ درصد پایین رفت و با ماندن در کانال ۱.۱۸ به ۱.۱۸۴ دلار رسید.

ارزهای آسیایی

در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۳۸ درصد افزایش به ۱۰۹.۴۹۵ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۵۴ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۶۵ یوان چین اعلام شد.

دیدگاهتان را بنویسید