به گزارش CNN فارسی ، هم‌زمان با رویارویی خشونت‌بار نیروهای یگان ویژه و امنیتی جمهوری اسلامی با معترضان به بی‌آبی در اصفهان، گزارش‌ها نشانگر اختلال در شبکه اینترنت این استان و برخی مناطق دیگر کشور است.

وب‌سایت «نت بلاكس» که محدودیت‌های اینترنت را در سراسر جهان رصد می‌کند در توییتی با انتشار نمودارى از قطعى اينترنت در اهواز نوشت که «داده‌های شبکه حاکی از قطع اتصال به اینترنت در بخش‌هایی از ایران از پنج‌شنبه، ۲۵ نوامبر(۴ آذر) است.»

در این توئیت آمده است که این قطعی‌ها احتمالا «به‌‌دلیل اعتراضات مردمی علیه سیاست‌های دولتی مربوط به مدیریت آب باشد».

کاربران رسانه‌های اجتماعی، جمعه ۵ آذر، هم‌زمان با سرکوب اعتراضات اصفهان از اختلال در شبکه اینترنت در شهرهای اصفهان، ارومیه و اهواز خبر دادند. به گفته آنها خدمات اینترنت «همه اپراتورهای تلفن همراه» از روز جمعه در اصفهان قطع شده و «کاربران امکان استفاده از آن را ندارند.»

روزنامه «شرق» هم در این رابطه نوشت، وضعیت اینترنت ثابت یا خانگی در مناطق مختلف اصفهان «متفاوت» است و با «قطعی گسترده» مانند اینترنت همراه «مواجه نیست.»

همزمان، شاهدان عینی از قطع و اختلال اینترنت در اهواز و شهرکرد در دو روز گذشته خبر دادند.

سازمان «گزارش‌‌گران بدون مرز»، در واکنش به این موضوع در توییتی نوشت که «بار دیگر اقدام جمهوری اسلامی ایران در قطع اینترنت برای پیشگیری اطلاع‌رسانی از اعتراض‌های مردمی در اصفهان را محکوم می‌کند».

در تابستان سال جاری شهرهای مختلف خوزستان شاهد دو هفته اعتراض مداوم شهروندان به بی‌آبی بود. در آن زمان ارتباطات اینترنتی در این استان برای چندین روز به طور کامل قطع شد. «نت بلاکس»، در آن زمان اختلال چشمگیر در خدمات اینترنت موبایل در خوزستان را تایید کرد.

جمهوری اسلامی با اختلال در شبکه اینترنت برای کند یا مسدود کردن جریان اطلاع‌رسانی استفاده می‌کند. پیش از آن هم‌زمان با گسترش اعتراضات سراسری در پی اعلام گران شدن بنزین در آبان ۹۸، حکومت ایران اینترنت کشور را به طور کامل قطع کرد تا اخبار مربوط به اعتراضات و سرکوب به جهان مخابره نشود.

موج جدید اعتراضات عمومی به بحران آب از ۱۷ آبان توسط کشاورزان اصفهانی آغاز شد و از ۲۸ آبان با پیوستن مردم به این اعتراضات، معترضان به نشانه شرایط وخیم بی‌آبی به نصب چادر در بستر خشک زاینده‌رود اقدام کردند.

پس از حمله و آتش‌زدن چادرهای معترضان اصفهانی در بستر زاینده‌رود در سحرگاه پنج‌شنبه توسط نیروهای امنیتی ایران، فراخوان اعتراضی مجددی برای حضور مردم در روز جمعه پنج آذر جهت اعتراض به شرایط بی‌آبی صادر شد.

در اعتراضات روز جمعه، درگیری‌های شدیدی میان مردم و کشاورزان اصفهانی با یگان ویژه پلیس ایران صورت گرفت که تا پاسی از شب ادامه یافت.

به گزارش سازمان‌های حقوق بشری و بنا به ویدیوهای منتشرشده در فضای مجازی، ده‌ها نفر از معترضان زخمی شده و صدها نفر نیز بازداشت شده‌اند.

خبرهایی از کشته شدن ۲ شهروند معترض در اصفهان نیز منتشر شده که به‌طور رسمی این خبر تایید نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید