به گزارش CNN فارسی در پی تلاش ناموفق یک گروه راست افراطی برای تجمع آتش زدن قرآن در سوئد، ایران کاردار این کشور را به وزارت خارجه احضار کرد.خبرگزاری ایسنا روز یکشنبه ۲۸ فروردین گزارش داد که کاردار سوئد در تهران در غیاب سفیر آن کشور توسط رئیس اداره سوم غرب اروپای وزارت امور خارجه احضار و «مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به وی ابلاغ شد».

وزارت خارجه ایران خواستار اقدام فوری و قاطع دولت این کشور برای پایان بخشیدن به «جسارت به ساحت قرآن کریم و تضمین عدم تکرار آن» در آینده شد.

پیشتر، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز با «هتاکانه» خواندن تکرار آتش زدن قرآن در سوئد خواستار «واکنش فوری، شدید و صریح این کشور» در برخورد با عوامل این اقدام شد.

بر اساس گزارش رسانه‌های سوئد، قرار بود روز ۲۵ فروردین راسموس پالودان، رهبر یک حزب راست‌گرا و اسلام ستیز دانمارک با عنوان «خط سخت»، همراه با حامیان خود یک تجمع برگزار کنند و طبق قرار قبلی قرآن را آتش بزنند ولی پیش از شروع تجمع، افراد مخالف به آن‌ها و نیروهای پلیس حمله کردند.

ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، نشان می‌دهد ده‌ها معترض که ماسک به چهره دارند، با شعار الله اکبر به خودروی پلیس حمله می‌کنند.

شهریور سال ۹۹ نیز درگیری‌های مشابهی در شهر مالمو سوئد رخ داد و آتش‌زدن یک نسخه از قرآن توسط این گروه منجر به بروز ناآرامی‌های خیابانی شد.

دیدگاهتان را بنویسید