به گزارش CNN فارسی، دبیرکل ناتو تلاش این ائتلاف برای جلوگیری از جنگ علنی با روسیه را تأیید کرد. استولتنبرگ از امتناع ناتو از ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین دفاع کرد و گفت، چنین اقدامی می‌توانست به جنگ میان روسیه و ناتو تبدیل شود.

روانشناسان حدود ۲۰ کشور جهان می‌خواهند با ارسال یک نامه سرگشاده به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه او را به انصراف از جنگ علیه اوکراین ترغیب کنند.

قرار است این نامه این طور آغاز شود: «ما [این نامه را] برای شما می‌نویسیم تا دانسته‌های علمی و عملی خود را درباره پیامدهای جنگ برای کسانی که آن را آغاز می‌کنند با شما به اشتراک بگذاریم و راهی برای خروج از این وضعیت خطرناک به شما نشان دهیم.»

ایده اولیه این نامه از رولف ون دیک و اولریش واگنر، دو روانشناس اجتماعی ایالت هسن آلمان بود. اما تا کنون ۵۰ روانشناس دیگر از کشورهایی چون آمریکا، لهستان، نروژ، آفریقای جنوبی، پاکستان و هند نیز آن را امضا کرده‌اند.

آنها می‌گویند با این اقدام می‌خواهند پوتین را از “اثرات منفی” سیاست‌هایش مطلع کنند. این روانشناسان در نامه خود با ارجاع به متون و پژوهش‌های تخصصی علمی، توضیح می‌دهند که جنگ علیه اوکراین چه فرآیندهایی را در ذهن به راه می‌اندازد که در نهایت، همه منجر به “رد، انزوا و تهدید فیزیکی” برای رهبران سیاسی مسئول شروع جنگ می‌شود.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گزارش‌ها مبنی بر دیدار و گفت‌وگوی گرهارد شرودر، صدراعظم سابق آلمان با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را تایید نکرد.

پسکوف در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد دیدار این سیاستمدار حزب سوسیال دموکرات آلمان (SPD) و رئیس کرملین در مسکو گفت: «من هیچ اطلاعاتی در مورد شرودر در دست ندارم. نمی‌توانم به شما چیزی بگویم.»

بر اساس اطلاعاتی که به دست خبرگزاری آلمان رسیده اولین گفت‌وگو روز پنجشنبه ۱۰ مارس (۱۹ اسفند) انجام شده است. پیش از خبرگزاری آلمان، سایت خبری “پولیتیکو” و روزنامه “بیلد” اولین رسانه‌‌هایی بودند که از سفر شرودر به مسکو خبر دادند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو تلاش این ائتلاف غربی برای جلوگیری از جنگ علنی با روسیه را تأیید کرد.

استولتنبرگ در آنتالیای ترکیه به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما در جلوگیری از سرریز جنگ به خارج از مرزهای اوکراین و تبدیل شدن آن به یک جنگ علنی بین روسیه و ناتو مسئولیت داریم».

او ضمن دفاع از امتناع ناتو از ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین، گفت که چنین اقدامی می‌توانست به آنجا منجر شود که ناتو هواپیماهای جنگی روسیه را مورد حمله قرار دهد و این یعنی “جنگ علنی میان روسیه و ناتو”.

احمد صدیقی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته (۲۰ اسفند) در تهران مسئله جنگ روسیه و اوکراین را “لجن‌پراکنی بوق‌های تبلیغاتی غرب و بعضی از وابسته‌های بیرونی‌شان” توصیف کرد. او در حالی که تلویحا جنگ اوکراین را قابل محکومیت ندانست گفت که جمهوری اسلامی مخالف جنگ است، چرا که به گفته او، “این جنگ حق و باطل” نیست و “جنگ منافع” است.

صدیقی همچنین به اوکراین بابت موضعش درباره سرنگونی هواپیمای این کشور با موشک‌های سپاه حمله کرد و گفت که اوکراین در مسئله هواپیما با جمهوری اسلامی “جفا” کرد.

دیدگاهتان را بنویسید