به گزارش CNN فارسی «دختر افغان چشم سبز» که سال‌ها پیش در پی انتشار تصویر او بر جلد مجله «نشنال جئوگرافیک» به شهرت جهانی رسید، پس از تسلط طالبان بر کشورش و در راستای تلاش کشور‌های غربی برای تخلیه برخی شهروندان افغانستانی از این کشور، به ایتالیا پناهنده شد.

دفتر ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا، پنجشنبه، ۲۵ نوامبر(۴ قوس) اعلام کرد که ایتالیا پس از دريافت درخواست کمک شربت گل برای خروج از افغانستان، سفر او به رُم را ترتیب داد.

نمادی از دوران درگیری‌ها

نخست‌وزیر ایتالیا افزود که تصویر شربت‌ گل به نمادى از فراز و نشیب‌ها و درگیری‌هایی که افغانستان و مردم این کشور در آن فصل از تاریخ متحمل شده‌اند، تبدیل شده است.

دفتر نخست‌وزیر تاکید کرد که درخواست‌هایی از سوی فعالان جامعه مدنی، به‌ویژه سازمان‌های غیرانتفاعی که در افغانستان فعالیت می‌کنند، دریافت کرده که در آن خواستار کمک به شربت گل برای خروج از افغانستان شدند.

شربت در سال ۱۹۸۴ پس از انتشار عکسش که توسط استیو مک کوری، عکاس جنگ، گرفته شده بود، به‌عنوان یک دختر پناهنده افغانستانی به شهرت رسید.

مک کوری، ۱۷ سال بعد، پس از مدت‌ها جستجو، سرانجام در سال ۲۰۰۲ دوباره شربت را پیدا کرد.

استقبال اشرف غنی از شربت گل

گل، در سال ۲۰۱۴، برای بار دیگر در پاکستان ظاهر شد اما آن زمان مقامات او را به خرید هویت جعلی پاکستانی متهم کرده و دستور اخراج او را صادر کردند.

او در سال ۲۰۱۶ به کابل رفت و مورد استقبال محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان قرار گرفت و کلید یک آپارتمان در افغانستان به او تحویل داده شد.

شایان ذکر است که ایتالیا یکی از کشورهای غربی است که پس از خروج نیروهای آمریکایی و تسلط طالبان بر افغانستان، صدها شهروند افغانستانی را از کشورشان تخلیه کرده و به آن‌ها پناه داده است.

دیدگاهتان را بنویسید