به گزارش CNN فارسی ,خدایی در برنامه اینستگرامی «کارگر ایرانی» که چهارشنبه، ۲۴ شهریور به‌صورت زنده پخش شد، با استناد به تحقیقات صورت گرفته توسط فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد مجلس ایران، اظهار کرد که دستمزد چهار میلیون تومانی کارگران، تنها برای ده روز می‌تواند هزینه‌های یک خانواده را تحت پوشش قرار دهد.

این در حالی است که مرتضی بختیاری، رئیس «کمیته امداد امام خمینی» گفته بود که خط فقر در ایران ۱۰ میلیون تومان است.

رحمت الله پورموسی، فعال کارگری نیز در مصاحبه‌ای با خبرگزاری «ایسنا»، با اشاره به این‌که «دخل و خرج خانوارهای کارگری در ایران با هم نمی‌خواند»، گفت: «حداقل دریافتی یک کارگر متاهل چهار میلیون تومان است که این حقوق شاید به ۱۰ روز اول برج هم نرسد.»

اشاره پورموسی و خدایی به کارگرانی است که تحت عناوین شغل‌های رسمی، از مزایای قانونی نیز برخوردار هستند اما وضعیت برای کارگرانی که در مشاغل غیر رسمی کار می‌کنند از دو جهت وخیم‌تر است.

– بسیاری از این کارگران در مشاغلی فعالیت می‌کنند که حداقل دستمزد برای آن‌ها اعمال نمی‌شود. علی اصلانی، عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار، در مصاحبه‌ای با «ایلنا» گفته بود که بسیاری از کارگران با حقوق‌هایی مانند «ماهی یک و دویست و حتی هشتصد هزارتومان» مشغول به کار هستند.

– این کارگران از مزایای قانونی و در نتیجه حمایت‌های دولتی همچون بیمه، حق بازنشستگی، حق جبران خسارت و … نیز بی‌بهره‌اند.

اصلانی با اشاره به آمار مراجع رسمی در زمینه تعداد کارگران غیر رسمی ایران که ۵ تا ۶ میلیون نفر عنوان شده است، گفت: «جامعه کارگری این آمار را قبول ندارد و ما مطمئن هستیم که این آمار بالاتر از این حرف هاست.»

در کنار مشکلات و بحران‌های اقتصادی که کشور ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کند، کنش‌گران حوزه کارگری از مانع‌تراشی نمایندگان مجلس برای افزایش حقوق کافی کارگران خبر داده‌اند.

استدلال نمایندگان مجلس برای عدم افزایش این حقوق، بالا رفتن نرخ تورم است. این در حالی است که منتقدان با اشاره به افزایش ۶ تا ۱۴ میلیون تومانی حقوق اعضای هئیت علمی مراکز آموزشی، استدلال این نمایندگان را بی‌اعتبار دانسته و کارگران را تحت تبعیض سیستماتیک می‌دانند.

از جمله این که طبق قانون مالیاتی کشور، چنانچه کارگران، حقوقی بیش از چهار و نیم میلیون تومان دریافت کنند، برای مازاد آن، می‌باید ده درصد مالیات پرداخت کنند. اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور، از پرداخت مالیات معاف هستند.

دیدگاهتان را بنویسید