به گزارش CNN فارسی سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در اظهاراتی آمریکا را مسئول توقف مذاکرات هسته‌ای وین خواند.

خطیب‌زاده، دوشنبه ۱۴ مارس، در نشست مطبوعاتی این وزارت‌خانه آمریکا را مسئول «وضعیت فعلی» مذاکرات وین خواند وزمان بازگشت هیئت‌ مذاکره‌کننده ایران به وین را هنگامی دانست که واشینگتن «تصمیم‌های سیاسی» لازم را اتخاذ کرده باشد و «پاسخ دهد.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جمعه ۱۱ مارس خبر داده بود که مذاکرات وین به دلیل «عواملی بیرونی» متوقف شده است.

بورل، در صفحه توییتر خود نوشت، «متن نهایی» برای توافق آماده شده، اما «عوامل بیرونی» باعث «توقف» مذاکرات شده است.

مقامات روسیه هفته گذشته خواستار تضمین کتبی از جانب آمریکا شدند تا تحریم‌های غرب علیه مسکو در رابطه با حمله به اوکراین تاثیری بر همکاری‌های تجاری، فنی و نظامی این کشور با تهران نگذارد.

فرانسه، بریتانیا و آلمان، کشورهای اروپایی حاضر در مذاکرات هسته‌ای وین با انتشار بیانیه‌ای هشدار دادند، درخواست روسیه مبنی در دریافت تضمین از آمریکا جهت حفظ روابط تجاری خود با ایران، توافق تقریباً نهایی وین را در معرض فروپاشی قرار داده است.

خطیب‌زاده در نشست مطبوعاتی امروز خود، با دفاع از عملکرد روسیه و تأکید بر این‌که مسکو در مذاکرات وین «طرف ثالث» نیست، مدعی شد که «رویکرد روسیه تا به امروز سازنده بوده است.» به گفته خطیب‌زاده، مسکو «حمایت‌گونه‌ترین و نزدیک‌ترین» رابطه را با ایران در مذاکرات وین داشته است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین خواستار بررسی درخواست روسیه در کمیسیون مشترک مذاکرات برجام شد.

این اولین بار است که یک مقام رسمی ایران به صورت آشکار از لزوم بررسی درخواست روسیه در کمیسیون مشترک برجام می‌گوید.

این در حالی است که مقامات آمریکایی بارها اعلام کرده‌اند که درخواست روسیه را نخواهند پذیرفت و در این باره در وین مذاکره نخواهند کرد.

«در نقطه اعلام توافق قرار نداریم»

سخنگوی وزارت خارجه ایران در این نشست مطبوعاتی، با اشاره به «برخی مباحث بسیار کلیدی و محدود» باقی‌مانده در مذاکرات هسته‌ای وین گفت، این مذاکرات هنوز در نقطه اعلام توافق قرار ندارد. خطیب‌زاده در این زمینه خبر داد که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه این کشور نیز فردا عازم مسکو، پایتخت روسیه خواهد شد.

اظهارات مقامات ایرانی در تعارض آشکار با گزارش مقامات اروپایی قرار دارد.

اظهارات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و بیانیه «تروئیکای اروپایی» نشان می‌دهد که کشورهای ۱+۴ و آمریکا، به «متن توافق نهایی» در وین دست یافته‌اند اما مقامات ایرانی با تکرار کلیدواژه «تصمیم سیاسی واشینگتن» ادعا می‌کنند که علاوه بر درخواست مسکو، «مسائل کلیدی» باقی‌مانده دیگری نیز وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید