از یک طرف ، تعدادی از معامله ‌گران تلاش می ‌کردند با برجسته کردن احتمال سقوط برجام ، انتظارات افزایشی را تقویت می ‌کنند و در دیگر سو، قسمتی از معامله ‌گران عنوان می ‌کردند که با تعطیلات دوباره کرونایی ، حجم تقاضا کاهش پیدا خواهد کرد و بهتر می باشد پیش از تعطیلات، بخشی از ارزهای خود را به ریال تبدیل کنند.

برخورد این نیروهای متضاد در روز دوشنبه در آخر به سود کاهشی ‌های بازار خاتمه یافت و دلار با پنجاه تومان افت به بهای بیست و پنج هزار و پانصد تومان رسید. سکه در واکنش به افت قیمت دلار، هفتاد و پنج هزار تومان کاهش یافت و به بهای یازده میلیون و دویست هزار تومان رسید.

دیروز معامله ‌گران دو وضعیت روانی متفاوت را با شدت بسیاری تجربه کردند. افت قیمت دلار در آغاز روز ، موجب شده بود که معامله ‌گران خریدار دچار اضطراب و هراس زیادی شوند. آن‌ها نگران بودند که متحمل ضرر زیادی از خرید های روز های اخیر خود شوند. با این حال در آخر روز جریان بازار به سود خریداران چرخید و این‌ بار معامله‌ گران در وضعیت «هیجانی » قرار گرفتند.

این دسته از معامله‌ گران در وضعیت هیجانی خود بار دیگر از احتمال شکست مرز بیست و شش هزار تومانی صحبت کردند. عده‌ ای از معامله گران نیز احساس کردند که از افزایش احتمالی قیمت دلار جا مانده‌ اند. به نظر می ‌رسد تا زمانی که بازار به ثبات در یک کانال مشخص نرسد ، وضعیت معامله گران نیز ناپایدار باقی بماند.

به گفته فعالان، معامله ‌گران در روزهای گذشته بیشتر با استفاده از یک اهرم سعی کرده‌اند که خریداران بازار را بیشتر کنند. اهرمی که معامله ‌گران افزایشی به آن تکیه کرده‌اند، احتمال پایان برجام است.

از نگاه بعضی معامله ‌گران ، احتمال دو هفته تعطیلی به واسطه جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا ، مهم ‌ترین عاملی بود که زمینه ‌سازافت قیمت دلار شد. کاهش حجم معاملات ناشی از تعطیلات ، ‌انگیزه معامله ‌گران برای فروش ارز را بالا برد.

دیدگاهتان را بنویسید